De ondertoon voert vaak onbedoeld de boventoon

Juristen zijn taalpuristen. We houden van en worden opgeleid in het gebruiken van precieze bewoordingen. Toch bepalen niet de woorden, maar de ondertoon in gesprekken wat er gebeurt in een dossier, binnen een team of kantoor. Het is de laag van deels verbale communicatie: wat je kunt horen en zien zoals: intonatie in het spreken, spreektempo, stemverheffing, zuchten en hoorbare emoties in een stem. En deels van non-verbale communicatie, zoals: houding, een blik op een horloge, oogcontact vermijden; de stiltes die vallen of de sfeer die kantelt aan de spreektafel.
beeld: Pexels

Dáár – tussen de woorden en de stiltes – ontstaan vertrouwen, draagvlak en besluitvaardigheid. Of, er ontstaat juist ruis en weerstand. Wie die laag leert lezen én hanteren, vergroot de invloed tijdens besprekingen, werkoverleggen en kantoorbijeenkomsten, zónder daar harder voor te hoeven werken.

Werken met de onderstroom

Wie deze laag – in coaching en trainingsterminologie ‘de onderstroom’ genoemd – niet ziet, erkent of herkent kan te maken krijgen met ‘gedoe’. Issues of frictie met cliënten. Spanningen tussen medewerkers. Een onveilig klimaat binnen een kantoor waardoor mensen vertrekken. Wat niet benoemd wordt, gaat een eigen leven leiden en voert onbedoeld de boventoon in de samenwerking.

Wat je zelden leert maar wél nodig hebt

Werken met de onderstroom is wat je in juridische opleidingen zelden leert. Jarenlang wordt er veel tijd, geld én energie gestoken in het vergaren van kennis. Maar hoe zit het met het werken aan deze ‘human’ skills die bepaalt of de juridische kennis die je hebt opgedaan en deelt ook daadwerkelijk effect heeft en landt bij je cliënt?

  • Hoe krijg je de vraag achter de vraag van een cliënt boven tafel?
  • Wanneer benoem je emoties wél of juist niet?
  • Hoe ga je om met weerstand of lastige gesprekspartners?

In elk gesprek is meer informatie beschikbaar dan feitelijke tekst en juridische inhoud. Waarom zegt iemand wat hij zegt, waarom doet iemand wat hij doet?

‘There is more than meets the eye’

De psychologische aspecten van het menselijk gedrag zijn nog steeds onderbelicht in de juridische wereld. Waar het om gaat, is dat je beseft dat er zich – los van de juridische inhoud – tussen gesprekspartners zoveel meer afspeelt dan wat gezegd Zoals gedragspatronen die bepalen wat en hoe iemand iets zegt, wat iemand herhaalt of juist níet zegt of inslikt, voorkeur in gedrag (mens- of juist resultaatgericht), rolgedrag (bijvoorbeeld partner, maat, beslisser) en last but not least: non-verbale communicatie die zichtbaar is in houding en lichaamstaal. Al deze facetten kleuren de uitkomst evenzeer als de inhoud.

Het meesterschap van morgen

Het meesterschap begint daar, waar je niet alleen in staat bent om de letter van de wet te lezen, maar ook de taal van menselijk gedrag verstaat.
Want dáár, precies daar, het begrijpen van wat er tussen mensen gebeurt , ligt het juridische meesterschap.
Tussen wat gezegd wordt en wat níet gezegd wordt.
Tussen wat feitelijk op papier gezet wordt en de ondertoon die de tekst bevat.
Tussen de komma’s en de consequenties van wat je schrijft of zegt.

Cliënten worden mondiger, technologie ontwikkelt zich razendsnel en de opkomende generaties verlangen iets anders dan het gemiddelde kantoor gewend is.
Juist daarom zijn vaardigheden, het begrijpen van menselijk gedrag en inzicht in de werking van teamdynamieken essentieel. Ze vergroten wendbaarheid, versterken leiderschap en verbeteren de samenwerking.

Slot

Wie de onderstroom leert lezen, begrijpen én sturen, vergroot zijn invloed op het juridische speelveld, zónder harder te werken.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven