Onlangs had ik de eer om Richard Susskind te interviewen. Voor wie hem niet kent, Susskind is een internationaal bekend juridisch trendwatcher, onafhankelijk adviseur van vele internationale top-advocatenkantoren, auteur van o.a. de bestsellers “The Future of Law” en “The End of Lawyers?”, IT adviseur van de Lord Chief of Justice of England and Wales en nog veel meer.
Reden voor het interview was de herziene uitgave van zijn meest recente boek (The end of lawyers?). Gezien mijn IT achtergrond stelde ik hem een aantal vragen over de hedendaagse trend in de automatisering in relatie tot de advocatuur. Zijn visie is wederom interessant.
Ten eerste Social Media. We gebruiken het allemaal, LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube en ga zo maar door, ik vertelde hier al over in mijn vorige column. Susskind is enigszins teleurgesteld over het gebruik van deze nieuwe media in de advocatuur, er is een grote achterstand in te halen. Veel advocatenkantoren denken nog steeds dat het meer iets voor de jeugd is. Veel verder dan het invullen van een company profile op LinkedIn komt het niet. Susskind is ervan overtuigd dat de Social Media binnen vijf jaar een belangrijke rol zullen spelen in de dagelijkse praktijk van advocaten. Zoals vaker het geval is komt de acceptatie van onderaf, de kleinere advocatenkantoren zijn de eerste die het gebruik van Social Media zullen omarmen. Wat doet uw kantoor met de nieuwe media? Laat het weten via een korte enquete!
Een ander hot topic in de automatisering is Cloud Computing. Hier bestaan vele definities van, maar kort en simpel gezegd komt het neer op software en services die worden aangeboden via internet. Men betaalt slechts voor wat daadwerkelijk wordt gebruikt en er zijn dus geen aanschafkosten. Dit fenomeen neemt nog steeds enorm in populariteit toe, maar de advocatuur blijft achter.
Susskind ziet ook hier een belangrijke rol voor de kleinere kantoren. Zij zullen het eerste de enorme voordelen ervan ontdekken. Juridische applicaties die eerst alleen bereikbaar waren voor de grote kantoren komen nu ook binnen handbereik van de kleine kantoren. Susskind ziet Cloud Computing niet als een strategische keuze, maar meer als een infrastructurele aanpassing. Ook is hij van mening dat de grote kantoren uiteindelijk niet om de voordelen heen kunnen. Zodra de vooroordelen over vertrouwelijkheid en veiligheid volledig zijn weggenomen zullen de kostenbesparingen die gepaard gaan met de acceptatie van Cloud Computing de grote advocatenkantoren uiteindelijk over de streep trekken.
Gevraagd naar de rol van het IT management in de advocatuur voorziet Susskind een grote verandering in de verantwoordelijkheden van IT managers. Kennismanagement, online services en klantgerichte communicatietechnologieën zullen hoog op de agenda komen te staan. De IT manager of CIO zal iemand worden die naast veel kennis van IT ook betrokken zal worden bij de veranderingen binnen het kantoor. Hij (of zij) zal communicatief nog sterker moeten worden en een grote interesse moeten hebben voor het juridische bedrijf. Susskind ziet het niet zo zeer als een veranderende rol, maar meer als een nieuwe functie. De IT manager van de toekomst zal een leidinggevende zijn die midden in de dagelijkse praktijk staat, het kantoor wil veranderen, aansturen en differentiëren. Iemand die bij grotere kantoren bijvoorbeeld bij de acquisitie een belangrijke rol speelt, die meegaat naar besprekingen met de cliënt en deze ervan overtuigt dat dit het moderne kantoor is waarmee hij of zij graag wil samenwerken.
Binnenkort komt Susskind weer naar Nederland voor een seminar op Nyenrode, ik verheug me er nu al op! Voor wie het hele interview wil lezen, stuur me een email(rob@ameerun.com).