Dekenberaad: ‘Financiële gevolgen corona vallen mee, maar er zijn wel zorgen’

De financiële gevolgen van de coronacrisis voor advocatenkantoren lijken volgens het landelijk dekenberaad mee te vallen. Er is zelfs geen enkel faillissement gesignaleerd. Niettemin zijn er zorgen; vooral over de ontwikkeling van advocaat-stagiairs, die door het thuiswerken moeilijker de vereiste praktijkervaring kunnen opdoen.

Delen:

Foto: Pixabay

Dit blijkt uit het deze week gepubliceerde jaarverslag 2020 van het dekenberaad, waarin de dekens van de elf arrondissementen overleggen over de manier waarop zij hun toezichttaken en -bevoegdheden uitoefenen.

Toezicht

Het toezicht op de advocatuur heeft ook in coronatijd grotendeels, in een aangepaste vorm, kunnen plaatsvinden. Wel vonden er 179 minder kantoorbezoeken plaats dan in 2019. Naast de 417 kantoorbezoeken zijn er onder meer 344 ‘normoverdragende gesprekken’ gevoerd, zoals over het onvoldoende betrachten van professionele distantie.

Weer meer klachten

Daarnaast zijn de dekens drukker geweest met klachtbehandeling dan in voorgaande jaren. Zij behandelden vorig jaar 2.724 klachten over advocaten, tegenover 2.576 klachten in 2019 en 2.301 klachten in 2018. De meeste klachten werden ingediend tegen de eigen advocaat. In ongeveer de helft van de gevallen ging het over de kwaliteit van de dienstverlening, maar er waren ook klachten over de manier waarop informatie werd verstrekt, traagheid en communicatie. Ook over de hoogte van de declaratie werd regelmatig geklaagd.

Tuchtrechter

Ongeveer een derde van de klachten kwam bij de tuchtrechter terecht, die hiervan de helft ongegrond verklaarde. Deze cijfers zeggen volgens de dekens weinig over de kwaliteit van de advocatuur of andere trends.

Ook het aantal klachten over de dekens nam toe. Er kwamen 112 klachten binnen, ruim dertig meer dan in 2019. Waar die stijging aan zou kunnen liggen hebben de dekens niet onderzocht.

Kwetsbare kantoren

Uit het jaarverslag blijkt verder dat bij de vorig jaar uitgevoerde onderzoeken naar de financiële positie van kantoren in bijna een kwart van de gevallen nader overleg heeft plaatsgevonden tussen de deken en de unit Financieel Toezicht Advocatuur. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het digitaal opvragen van gestandaardiseerde informatie over de financiële soliditeit van de advocatenkantoren, de zogenoemde kengetallen.

In veel gevallen leidde het overleg tot actie. Daarbij werden onder meer extra financiële gegevens opgevraagd of belde de deken voor een toelichting of werd er een kantoorbezoek gepland.

Extra aandacht

De financiële gevolgen van de coronacrisis voor advocatenkantoren lijken volgens de dekens mee te vallen. “Aanvankelijk hadden wij grote zorgen, met name over de financiële positie van kantoren die zich richten op straf- en familierecht, in het bijzonder in het segment van de toevoegingspraktijk”, schrijven de landelijk dekenberaad-voorzitters Monique Brink en Jan Frederik Schnitzler in het voorwoord bij het jaarverslag. “Uiteindelijk is het gelukkig heel erg meegevallen; er zijn geen kantoren failliet gegaan, voor zover wij althans, op het moment waarop wij dit voorwoord schrijven, kunnen overzien.”

Niettemin zijn er zorgen, vooral over de ontwikkeling van advocaat-stagiairs, die door het thuiswerken moeilijker de vereiste praktijkervaring kunnen opdoen. De dekens zullen hieraan extra aandacht besteden.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven