Al ruim vijf jaar procederen vreemdelingenadvocaten en IND digitaal in asiel- en bewaringszaken. Het gaat daarbij om zo’n 20.000 zaken per jaar. De IND en de meeste van deze advocaten zijn ook betrokken bij de 10.000 reguliere vreemdelingenzaken die de Rechtspraak per jaar behandelt. Deze behandeling gaat nog helemaal op papier, maar zeker in tijden van corona is dat omslachtig, vindt de Rechtspraak. Zij heeft daarom een aantal aanpassingen in de bestaande systemen gedaan, waardoor vanaf 1 maart ook in deze zaken digitaal kan worden geprocedeerd.
Vrijwillig
Anders dan bij asiel- en bewaringszaken waar digitaal procederen verplicht is, kunnen advocaten daar in reguliere vreemdelingenzaken zelf voor kiezen. Dat doen ze bij de indiening van hun zaak. Wanneer ze aangeven daarvoor te kiezen, verloopt de behandeling verder digitaal: via Mijn Rechtspraak kunnen ze aanvullende stukken indienen, het dossier bekijken en berichten sturen naar de rechtbank. De IND ontvangt het dossier digitaal van de Rechtspraak.
Advocaten die niet digitaal willen procederen, voeren de zaak gewoon verder op papier.
Volgens de Rechtspraak zijn de betrokken ketenpartners, zoals IND, vreemdelingenadvocaten en de Raad van State, positief over de uitbreiding van de digitale diensten.
Digitale toegang
In de loop van dit jaar worden ook de eerste civiele en bestuursrechtelijke procedures digitaal toegankelijk volgens het Basisplan Digitalisering. Uiteindelijk zullen ook vreemdelingenzaken overgaan naar die nieuwe manier van digitale toegang en stopt de Rechtspraak met het oude ‘KEI-systeem’ voor die zaken.