De cijfers, die onlangs bekend werden gemaakt door de KNB, laten zien dat de afwikkeling van nalatenschap als onderwerp daarmee “met kop en schouders” boven de andere onderwerpen uitsteekt waarover mensen vragen stellen. Ook over onroerend goed (600 vragen) beneficiair aanvaarden (580), testamenten (560), erfbelasting (430) en trouwen en samenwonen (400) krijgen notarissen en notarieel experts bij de Notaristelefoon veel vragen.
Lager
Hoewel de Notaristelefoon in 2024 gemiddeld zo’n dertig keer per werkdag rinkelde, is er wel een dalende trend zichtbaar in het aantal belletjes dat er binnenkomt, zo meldt de KNB. Zo is het aantal inkomende gesprekken in 2024 (5.900 stuks) een stuk lager dan in 2016, toen het aantal nog ver boven de 10.000 lag. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de betere online beschikbaarheid van notariële informatie.
3.200 mensen werden na hun aanvankelijke gesprek via de Notaristelefoon daadwerkelijk doorverwezen naar een notaris. 150 keer belden mensen op met een klacht. Hoeveel van hen er zijn doorverwezen naar bijvoorbeeld de Geschillencommissie, de Kamer voor het notariaat of een bemiddelingsinstantie, is niet bekend.
