Flying Lawyer met vliegangst

Delen:

In het Caribische gebied, waar veel van onze cliënten ook buiten de (ei)landsgrenzen opereren,  worden door ons kantoor de zogeheten ‘Flying Lawyers’ ingezet. Vliegende advocaten dus, die onze kleinere kantoren op Aruba, Bonaire en St. Maarten tijdelijk komen versterken, dan wel die speciaal voor de behandeling van een rechtszaak invliegen.

De behandeling van rechtszaken in het Caribische gebied geschiedt dagelijks op Aruba, Bonaire, Curaçao en St. Maarten. Van tijd tot tijd vinden echter ook behandelingen plaats op eilanden als Saba, het kleinst bewoonde eiland van Nederland, waarbij de vergaderzaal van het bestuurskantoor alsdan dienst doet als rechtszaal.

Als ik een dergelijke behandeling van een zaak op Saba heb, dan moet ik eerst van Bonaire naar Curaçao vliegen om vervolgens van Curaçao naar St. Maarten af te reizen, een afstand die gelijk staat aan de afstand tussen Amsterdam en Nice. Daarbij komt het nogal eens voor dat het jet-vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij – ze beschikken soms maar over één jet-vliegtuig – ter reparatie in Miami staat. Het gevolg is dat je met een propellervliegtuig via de Dominicaanse Republiek naar St. Maarten moet vliegen. Al met al, toch al snel een reis van 5 uur. Eenmaal op St. Maarten dien je vervolgens nog met een speciaal piepklein propellervliegtuigje door naar Saba te vliegen.

Ongewild heb je op deze wijze twee landingsbanen aangedaan, die steevast zijn opgenomen in nagenoeg alle top tien lijsten van gevaarlijkste landingsbanen ter wereld. De luchthaven op St. Maarten staat bekend om zijn korte landingsbaan, waarbij de binnenkomende vliegtuigen bovendien onnoemelijk laag over de op het strand liggende toeristen dienen te vliegen om vervolgens te kunnen landen. Deze luchthaven is eveneens veelbesproken vanwege het belangrijke Jetblast-arrest van de Hoge Raad. Daarin ging het om een toerist die weggeblazen werd door een opstijgend vliegtuig, terwijl er door middel van borden wel gewaarschuwd was voor het gevaar van een zogeheten ‘jetblast’. De Hoge Raad introduceert in dit arrest een nieuwe maatstaf ter beoordeling van de vraag wanneer in een gevaarzettende situatie een waarschuwing afdoende is.

Daarnaast zijn vliegtuigexperts het er tevens over eens dat de luchthaven van Saba één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Volgens de lokalen is dit met een lengte van slechts 400 meter, de korte landingsbaan ter wereld onder de commerciële luchthavens. Ter vergelijking, net iets langer dan een vliegdekschip. Daarbij moeten piloten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute en zijn er op deze landingsbaan geen uitwijkmogelijkheden. Immers, de luchthaven bevindt zich tussen hoge heuvels en diepe kliffen. Niet echt plezierige informatie, indien je toch al over een gezonde dosis vliegangst beschikt. Oftewel, ik heb al klamme handen voordat de behandeling van de rechtszaak überhaupt is begonnen.

Desondanks zou ik het allemaal voor geen goud willen missen en moet ik mezelf altijd weer even knijpen, als ik voor het werk weer naar een ander tropisch eiland mag vliegen. In het bijzonder in zo’n klein propellervliegtuigje waarbij je bijna in de cockpit zit en de piloot voor de veiligheidsinstructies zichzelf even snel omdraait en kort uitleg geeft over het een en ander. De vaak voorkomende vertraging neem ik dan graag op de koop toe. Weer eens wat anders dan met de trein naar de rechtbank Arnhem en te horen te krijgen, dat er vanaf het volgende station bussen worden ingezet.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven