Veel bedrijven in Nederland zijn aangesloten bij de Geschillencommissie, waarmee klachten en problemen tussen consumenten en die bedrijven snel en objectief kunnen worden beslecht. Wanneer consumenten een klacht willen indienen bij de Geschillencommissie, moeten ze echter veel informatie aanleveren. Veel mensen vinden dat lastig, en laten het er daarom maar bij zitten.
In samenwerking met het Juridisch Loket start de Geschillencommissie daarom het initiatief ‘de Proeftuin’. Consumenten kunnen het Juridisch Loket binnen die pilot toestemming geven om namens hen contact te hebben met de Geschillencommissie, zodat de aanlevering van de informatie in één keer goed en tijdig gebeurt. Met als doel: effectievere geschilbeslechting.
Vrijwillig
Deelname aan de Proeftuin is vrijwillig en kan voorlopig alleen met betrekking tot drie klachtenloketten: ‘openbaar vervoer’, ‘kinderopvang’ en ‘zorg algemeen’. Consumenten die zich met een probleem melden bij een van die loketten, worden door de Geschillencommissie gewezen op de mogelijkheid van de Proeftuin en doorgeleid naar een speciale landingspagina.
Voor deelname moeten consumenten nadrukkelijk toestemming geven voor het verwerken en delen van hun persoonsgegevens tussen beide betrokken instanties. Nadat die toestemming is gegeven, gaat het Juridisch Loket aan de slag om alle benodigde gegevens te verzamelen en gereed te maken om in te dienen bij de Geschillencommissie.
Maakt een consument gebruik van de dienstverlening van de Proeftuin, dan zijn daar geen extra kosten aan verbonden. De verdere procedure bij de Geschillencommissie is eveneens gelijk.
Regeerakkoord
In een statement op LinkedIn laat de Geschillencommissie weten dat de ‘laagdrempelige en praktische ondersteuning’ die de Proeftuin biedt uitstekend past bij de wensen uit het regeerakkoord van het kabinet-Schoof. Daar staat in dat het kabinet graag wil dat ‘burgers en bedrijven in staat zijn sneller, eenvoudig en beter een passende en duurzame oplossing te vinden voor een juridisch probleem’.
“Dit doen we ieder vanuit onze eigen expertise”, zo schrijft de Geschillencommissie. “Het Juridisch Loket zorgt voor toegankelijk juridisch advies en De Geschillencommissie biedt een onafhankelijk en onpartijdig platform voor de behandeling van klachten en geschillen.”