De Geschillencommissie Notariaat is per 1 maart van start gegaan. De procedure waarbij ringvoorzitters over declaratiegeschillen beslissen, is per 1 januari 2013 komen te vervallen. Ook de mogelijkheid om te klagen over notarissen bij de Nationale Ombudsman is afgeschaft. In plaats daarvan zijn notarissen, via hun lidmaatschap bij de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), aangesloten bij de Geschillencommissie Notariaat. De nieuwe klachten- en geschillenregeling is half februari ondertekend door Franc Wilmink (voorzitter van de KNB), Bart Combée (directeur van de Consumentenbond), in aanwezigheid van Peter Moerkens (directeur van De Geschillencommissie).
Notarissen zullen vanaf 1 maart consumenten of ondernemers met een klacht doorverwijzen naar De Geschillencommissie. In hun algemene voorwaarden zal komen te staan dat op hun dienstverlening de klachten- en geschillenregeling notariaat van toepassing is. Ook klachten van vóór 1 maart kunnen worden voorgelegd aan De Geschillencommissie.
De klachten- en geschillenregeling geldt voorlopig voor geschillen tot 10.000 euro. Deze beperking zal over enige tijd worden geëvalueerd. Er komen twee geschillencommissies: één voor consumentengeschillen en één voor zakelijke geschillen. Verder zullen de Consumentenbond en de KNB in de loop van dit jaar samen algemene voorwaarden voor het notariaat uitwerken.
