Geschillencommissie Notariaat van start

Delen:

De Geschillencommissie Notariaat is per 1 maart van start gegaan. De procedure waarbij ringvoorzitters over declaratiegeschillen beslissen, is per 1 januari 2013 komen te vervallen. Ook de mogelijkheid om te klagen over notarissen bij de Nationale Ombudsman is afgeschaft. In plaats daarvan zijn notarissen, via hun lidmaatschap bij de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), aangesloten bij de Geschillencommissie Notariaat. De nieuwe klachten- en geschillenregeling is half februari ondertekend door Franc Wilmink (voorzitter van de KNB), Bart Combée (directeur van de Consumentenbond), in aanwezigheid van Peter Moerkens (directeur van De Geschillencommissie).

Notarissen zullen vanaf 1 maart consumenten of ondernemers met een klacht  doorverwijzen naar De Geschillencommissie. In hun algemene voorwaarden zal komen te staan dat op hun dienstverlening de klachten- en geschillenregeling notariaat van toepassing is. Ook klachten van vóór 1 maart kunnen worden voorgelegd aan De Geschillencommissie.

De klachten- en geschillenregeling geldt voorlopig voor geschillen tot 10.000 euro. Deze beperking zal over enige tijd worden geëvalueerd. Er komen twee geschillencommissies: één voor consumentengeschillen en één voor zakelijke geschillen. Verder zullen de Consumentenbond en de KNB in de loop van dit jaar samen algemene voorwaarden voor het notariaat uitwerken.

ondertekening-geschillencommissie

KNB-bestuursleden Teun van Dijk en Franc Wilmink, Bart Combée van de Consumentenbond en Peter Moerkens van De Geschillencommissie (v.l.n.r.) bij de ondertekening van de geschillenregeling voor het notariaat.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven