Het ondernemerschap lonkt voor jonge advocaten

Delen:

image-entrepeneur“Laatst heb ik de lampen zelf moeten aandraaien!”, aldus Noëlle Bynoe, die onlangs samen met Sabine Bovy haar eigen kantoor opende: A la Carte Advocaten. Een advocaat die ervoor kiest om tevens ondernemer te worden is ineens ook conciërge, secretaresse en voorraadbeheerder. Bynoe: “Je moet alles zelf regelen.”

Ondernemen als advocaat, dat is het thema dat centraal staat tijdens de tweede editie van de Advocaat en Ondernemer-dag, georganiseerd door de Stichting Jonge Balie Nederland. De editie vindt op woensdag 4 februari plaats in het hoofdkantoor van ABN AMRO te Amsterdam. Zowel het runnen van een eigen advocatenkantoor, met alle praktische en financiële ins and outs, als het worden van partner van een kantoor worden besproken op deze inspirerende middag.

Bynoe en Bovy vangen aan met het geven van praktische tips voor advocaten die het ondernemerschap overwegen. Bynoe: “Je zult merken dat in het begin veel van je wordt gevergd.” Er moet worden nagedacht over de rechtsvorm waarin je je onderneming wilt gieten, over verzekeringen en over een businessplan. “Alles moet spik en span zijn, voor je het weet komt de NOvA langs voor controle.”

Na de praktische tips vertelt Han Mesters, sector banker bij ABN AMRO, over de bedrijfskundige en economische kanten die kleven aan het ondernemen. Hij geeft met name aan dat de automatisering, waar wij niet omheen kunnen, niet moet worden onderschat. Mesters vreest dat over twintig jaar een groot deel van de werkgelegenheid verdwenen is door deze automatisering. Mesters: “Het is een illusie om te denken dat je als hoogopgeleide immuun bent voor deze automatisering.” Als advocaat-ondernemer iets om alvast op te anticiperen.

Markward van der Mieden – consultant bij Business Openers – doet er nog een schepje bovenop om het publiek te prikkelen. Hij vertelt dat iedere ondernemer moet voldoen aan goed verwachtingsmanagement. Hiermee verklaart hij het succes van gigant IKEA – een keten die in Nederland op de eerste plaats staat qua klantvriendelijkheid. Van der Mieden: “Wij verwachten immers niet anders dan dat we bij IKEA zelf door de winkel moeten lopen met dat kleine potloodje en uiteindelijk zelf al onze aankopen moeten pakken uit de magazijn.” Een doordachte ondernemer doet er dus goed aan om een heldere verwachting te scheppen bij zijn of haar klanten. Hierbij is het relevant om het merk van de ondernemer uit te dragen als kompas. Van der Mieden legt uit: “Neem een karaktereigenschap op in je merk en breng deze consistent naar voren.” De klanten zullen het merk herkennen en zullen het waarderen wanneer hun verwachting wordt volbracht.

Cornélie Arnouts inspireert het publiek met haar succesverhaal; zij is in 2005 begonnen als advocaat-stagiair bij Boekel de Nerée en is acht jaar later benoemd tot partner in de proces- en adviespraktijk van de sectie vastgoedrecht. Ze geeft onder andere aan dat des te meer je bij jezelf blijft, des te succesvoller je wordt. Arnouts: “Als je je eigen belangen al niet kan behartigen, wordt het lastig.”

Al met al een zeer gevarieerde Advocaten en Ondernemer-dag, waarbij het publiek zeker stof tot nadenken heeft gekregen. Immers, aldus Bovy: “Het ondernemerschap leeft enorm onder onze generatie advocaten.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven