Partnerbijdrage van

Het promoten van producten en diensten via e-mail nieuwsbrieven

Voor veel bedrijven is het commercieel interessant om per e-mail een nieuwsbrief te versturen aan (potentiële) klanten. Hiermee kan de interesse in de producten en diensten van de verzender worden gewekt of vastgehouden. De ontvanger dient echter niet overspoeld worden met (ongevraagde) reclameboodschappen. Wanneer mogen e-mailadressen van klanten worden gebruikt om hen nieuwsbrieven te sturen? Waarmee dient verder rekening te worden gehouden?

Delen:

Een artikel van ons NGB Extra kantoor. Dennis Zieren en Nina Witt, advocaten IT- en Privacyrecht, Ploum Rotterdam Law Firm

De regels die hierop van toepassing zijn, staan hoofdzakelijk in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet. In de praktijk staat de AVG (zeker sinds 2018) op het netvlies; de Telecommunicatiewet soms minder, maar deze is niet minder belangrijk. Naleving hiervan wordt gehandhaafd, met het risico van oplegging van boetes door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) resp. de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zijn claims van ontvangers denkbaar. Te meer reden om aandacht te besteden aan dit onderwerp.

AVG

Bij het verzenden van nieuwsbrieven worden tot een individu herleidbare gegevens (‘persoonsgegevens‘) verwerkt. Er wordt een e-mailadres opgeslagen ten behoeve van de verzending, vaak wordt ook een naam verwerkt en soms worden ook voorkeuren van de ontvanger opgeslagen, zodat de toegezonden nieuwsbrieven daarop kunnen worden afgestemd. Wanneer persoonsgegevens worden verwerkt, dan is de AVG van toepassing……..

Nina Witt
Dennis Zieren

 

 

 

 

 

 

 

Delen:

NGB

Voor een overzicht van alle opleidingen en bijeenkomsten de komende tijd: zie de agenda. Het laatste nieuws en artikelen van het NGB vind je in…

Meer berichten van partner

Scroll naar boven