Het regent klachten over het Advocatenportaal

Delen:

Op Twitter wordt flink geklaagd door advocaten die gebruikmaken van het Advocatenportaal/Mijn Strafdossier, een gezamenlijk initiatief van OM en Rechtspraak. Het portaal moet advocaten toegang bieden tot de gedigitaliseerde strafdossiers.

Via het Advocatenportaal, dat via rechtspraak.nl gaat, verstrekken alle parketten en rechtbanken digitaal strafdossiers aan advocaten in politierechter-, kinder- en kantonzaken, meervoudige kamerzaken en (super)snelrechtzaken. Na de start op 1 augustus 2015 werden eerst alleen eenvoudige strafdossiers digitaal aangeboden, later volgde een uitbreiding met meer zaken.

Zowel parket als rechtbank handelen op dezelfde wijze en verstrekken het digitale dossier vanuit hetzelfde primaire systeem GPS, aldus de website van de Rechtspraak. GPS staat voor Geïntegreerd Processysteem Strafzaken. Door in te loggen met hun advocatenpas krijgen advocaten toegang tot het portaal. Maar eenmaal binnen ervaren ze problemen, blijkt op Twitter.

Drama

“Het Advocatenportaal van @Het_OM is al enkele weken een drama: complete strafdossiers en/of stukken niet zichtbaar voor de verdediging en/of @RechtspraakNL”, schrijft straf- en bestuursrechtadvocaat Jan Visscher (Serv Advocaten) op Twitter. “Problemen lijken vrij random op te treden. Collega’s met soortgelijke problemen?” Op zijn oproep kreeg Visscher al snel reacties van meerdere gefrustreerde advocaten.

Veel overbodig werk

Deze reacties variëren van “Yup idem. Verzoeken om aanhouding” tot “Hier ook. Griffie mailt ontbrekende stukken” en “Heel herkenbaar, heb recent een aantal voorgeleidingen bij de RC gehad waar sommige stukken pas verschenen na de voorgeleiding. Het is van de zotte dat ik, in de korte tijd die je al hebt om je voor te bereiden, ook nog moet bellen met @Het_OM om te checken of ik alle stukken heb.” “Keer op keer drama”, schrijft een ander. Strafrechtadvocaat Job Knoester reageert: “Ja. En in sommige dossiers blijven dezelfde stukken − soms massaal − binnenkomen. Elke keer moet je alles vergelijken om er zeker van te zijn dat je niets mist. Dat geeft heel veel overbodig werk.” Ook advocaat Bjorn Jegers (Jegers Advocaten) zegt regelmatig documenten te missen. “Andere stukken heb ik dan weer tig keer.”

Capaciteitsprobleem

Advocaat Jeroen Nijboer (Strafwerk Advocaten) noemt Visschers klachten eveneens herkenbaar en meldt dat dagvaardingen, vonnissen en andere essentiële stukken de laatste tijd vaak niet worden geüpload. “Dat betreft meer een capaciteitsprobleem”, reageert Visscher daarop. “In deze gevallen zegt @Het_OM dat stukken en/of complete dossiers zichtbaar zouden moeten zijn. Dat zijn ze alleen niet. Ook niet als ik braaf opnieuw incheck.” Strafrechtadvocaat Marijn Landsman (Domstad Advocaten) reageert: “Enige tijd geleden al tweet over gestuurd. Probleem is bekend bij rechtspraak, wordt aan gewerkt maar vooral niet over gecorrespondeerd vanuit beheerder.”

Begrip

In een reactie laat de Rechtspraak desgevraagd aan Mr. weten dat zij en het OM de problematiek erkennen. “We begrijpen de frustraties van advocaten heel goed. De Rechtspraak en het OM zijn samen continu hard aan het werk om tot een goede oplossing te komen voor deze problemen”, reageert Pieter van Riemsdijk, rechter bij de rechtbank Midden-Nederland en verantwoordelijk voor het digitaliseringsprogramma in het strafrecht binnen de Rechtspraak. Van Riemsdijk heeft goede hoop dat in ieder geval een deel van de problemen op korte termijn verholpen zal zijn. “We zijn er recent in geslaagd om een belangrijke oorzaak van het niet doorkomen van (nagekomen) stukken te verhelpen. Het lijkt erop dat dit probleem nu verholpen is. Helaas is hiermee nog niet alles opgelost. Daarom blijven we werken aan het verbeteren van onder andere de snelheid en stabiliteit van het systeem. Een goed functionerend advocatenportaal is immers essentieel. Advocaten moeten in staat zijn om hun werk goed uit te voeren.” 

Hoogste prioriteit

De Nederlandse Orde van Advocaten wordt betrokken bij de analyse van de problemen. “Voor zowel Rechtspraak als OM heeft de oplossing van deze problemen de hoogste prioriteit”, benadrukt Van Riemsdijk. “Advocatuur, OM en Rechtspraak moeten tijdig en correct over dezelfde documenten in een zaak beschikken.” De NOvA laat desgevraagd weten regelmatig met de Rechtspraak contact te hebben over het Advocatenportaal. Een woordvoerder meldt dat de Orde weet dat de kwestie bij de Rechtspraak “de hoogste prioriteit” heeft.

Advocaten die problemen ervaren worden verzocht vooral contact op te nemen met het Rechtspraak Servicecentrum (088 – 361 61 61), omdat dit kan helpen de zaken te verbeteren. 

Lees meer over:

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven