Mensen die een klacht indienen tegen een advocaat moeten steeds langer wachten tot zij hier iets van horen. De gemiddelde wachttijd voor de behandeling van een klacht door de Raad van Discipline of het Hof van Discipline is opgelopen naar 8 tot 12 maanden. Een slecht signaal voor het toezicht op de advocatuur, meent Joost van Dijk, voorzitter van het Hof van Discipline.
“De klager klaagt omdat hij ontevreden is. Vervolgens belandt de klacht op een grote stapel en blijkt ook het toezicht op de advocatuur een zooitje te zijn. Met klachtrecht proberen we klagers een platform te bieden. Als de goedbedoelde klager dan pas na een jaar iets hoort van zijn klacht, weet hij al lang niet meer waar het over ging. De wachttijden werken contraproductief”, aldus Van Dijk.
In 2009 besloot het kabinet het budget voor tuchtrecht te bevriezen. Sindsdien zijn er jaarlijks 40 procent meer klachten binnengekomen, waardoor het steeds langer duurt voordat een klacht wordt onderzocht. Van Dijk maakt zich dan ook zorgen over eventuele verdere bezuinigingen. “We moeten voorkomen dat de wachttijden nog verder oplopen, we hebben een grens bereikt.” (bron: ANP)