Een appje van je leidinggevende om 21.30 uur. Een Teams-bericht op zondag. Of de onuitgesproken verwachting dat je tóch even reageert als er ‘iets speelt’. Voor veel werknemers voelt het alsof werk nooit helemaal stopt. Maar mag een werkgever eigenlijk eisen dat je bereikbaar bent buiten werktijd?
In tegenstelling tot landen als België en Frankrijk kent Nederland geen wettelijk recht op onbereikbaarheid. Wel is in 2022 een initiatiefwetsvoorstel ingediend op dit onderwerp, namelijk de Wet op het recht op onbereikbaarheid. Dit initiatiefwetsvoorstel zou werkgever en werknemer verplicht stellen het gesprek aan te gaan over bereikbaarheid buiten werktijd, als onderdeel van het beleid ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zoals stress en burn-outklachten. ‘Het is echter zeer de vraag of dit ooit wordt ingevoerd’, zegt arbeidsrechtadvocaat Harold Willems (Lexence) Willems. ‘Er is veel kritiek op dit voorstel en ook de Raad van State heeft negatief geadviseerd. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit voorstel het ooit zal halen. Wel is er ook Europese wetgeving in de maak die voorziet in het recht op onbereikbaarheid, dus wie weet dat via deze weg iets dergelijks wordt ingevoerd in Nederland.’
Geen wet, wel waarborgen
Voorlopig heeft de Nederlandse werknemer dus geen recht op onbereikbaarheid. Dat betekent echter niet dat een werkgever volledige vrijheid heeft. De belangrijkste… Lees verder
