Het kabinet wil dat mensen vaker langs het juridisch loket gaan om hun juridische geschillen op te lossen. Hierdoor kunnen veel geschillen worden opgelost zonder dat een advocaat moet worden toegevoegd via de gesubsidieerde rechtsbijstand. De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie mee ingestemd om mensen een lagere eigen bijdrage te laten betalen wanneer zij eerst langs het juridisch loket gaan voordat ze een advocaat inschakelen.
Het juridisch loket kan rechtzoekenden verwijzen naar verschillende alternatieve vormen van geschiloplossing die leiden tot een adequate oplossing van het geschil zonder dat de betrokken partijen daar een advocaat bij hoeven in te schakelen. Ook kan het juridisch loket met vraagverheldering en informatievoorziening rechtzoekenden helpen zelf hun problemen op te lossen. Voorbeelden van alternatieve geschiloplossing zijn mediation en de weg naar een klachten- en geschillencommissie.
Door rechtzoekenden te stimuleren om zelf hun geschillen op te lossen of om alternatieve geschiloplossende routes te bewandelen, bespaart de overheid op de vergoedingen die in het kader van de gesubsidieerde rechtsbijstand aan advocaten moeten worden betaald. De besparing die met het bevorderen van alternatieve geschiloplossende routes kan worden geboekt, loopt naar schatting op tot ruim acht miljoen euro per jaar vanaf 2014.
Na de differentiatie van de eigen bijdrage, zal een rechtzoekende met een jaarinkomen van 17.300 euro een eigen bijdrage betalen van 125 euro als hij rechtstreeks een advocaat inschakelt. Wanneer dezelfde rechtzoekende eerst langs het juridisch loket gaat, zal deze eigen bijdrage lager uitvallen, namelijk 75 euro.