Loyens & Loeff op de schop: halvering praktijkgroepen, banen op de tocht

Loyens & Loeff gaat flink reorganiseren. Doel daarvan is om de samenwerking binnen het kantoor te verbeteren. De vestiging in Rotterdam blijft − in ieder geval voorlopig − bestaan.

Delen:

beeld: Depositphotos

Volgens het FD, dat over de herstructurering schrijft, wordt per 1 januari 2025 het aantal praktijkgroepen gehalveerd. Dat was in de loop der jaren tot zestien uitgedijd. Daarnaast worden vijf sectoren of klantgroepen aangewezen waar meer focus op moet komen te liggen: vastgoedpartijen, private equity, grote bedrijven, bedrijven en instellingen actief in energie en infrastructuur en tot slot bedrijven en instellingen actief in de gezondheidszorg en de farmaceutische industrie.

Betere samenwerking

Doel van de reorganisatie is om de samenwerking binnen het kantoor, dat advocaten, notarissen en fiscalisten en notarissen in huis heeft, te vergroten. “Het gaat erom dat een cliënt geholpen wordt door degene die dat het beste kan, niet door degene bij wie de cliënt toevallig binnen is gekomen”, zegt managing partner Harmen Holtrop tegen de krant.
Ook moet de herstructurering leiden tot een organisatie die flexibeler is. Kennis en kunde zijn nu nog georganiseerd op basis van expertise, in praktijkgroepen die strikt van elkaar gescheiden zijn.
Na aanvankelijke tegenstand heeft inmiddels heeft de meerderheid van de aandeelhouders met de plannen ingestemd.

Minder leidinggevenden

Bij het ondersteunend personeel zullen als gevolg van de reorganisatie 25 functies verdwijnen, onder meer door de samenvoeging van de ondersteunende afdelingen van de huidige praktijkgroepen. Wel komen er ongeveer evenveel nieuwe functies bij, waar de werknemers die hun functie verliezen op kunnen solliciteren.
Ook het aantal leidinggevenden vermindert; volgens het FD slinkt het aantal eindverantwoordelijke partners en bestuurders van ruim twintig naar veertien.

Toekomstbestendig

Holtrop spreekt van een ‘grote, maar niet ingrijpende ingreep’ in de structuur, waarbij het gaat om het toekomstbestendig maken van Loyens & Loeff. Het kantoor had vorig jaar een recordomzet van 403 miljoen − van een kostenbesparingsmaatregel is dan ook geen sprake volgens Holtrop; ook is het geen manier om de winst per partner te vergroten.

Kantoor Rotterdam

Loyens & Loeff ontstond op 1 januari 2000 uit een fusie tussen het fiscale kantoor Loyens & Volkmaars en het advocaten- en notarissenkantoor Loeff Claeys Verbeke. Het heeft vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Luxemburg en Zürich. Er werken in totaal zo’n 1600 mensen. Hoewel er stemmen opgaan om de Nederlandse activiteiten op de Zuidas te concentreren, werd vorig jaar afgesproken dat het Rotterdamse kantoor voorlopig open blijft.

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven