In Amsterdam hebben het afgelopen jaar meer mensen geklaagd over hun advocaat dan in 2009. Het aantal klachten steeg van 398 naar 474. Dat is een stijging van circa 20 procent. Dat schrijft de Raad van Toezicht van de Orde van Advocaten in Amsterdam in haar jaarverslag.
De raad noemt de stijging ronduit stevig. “En dat geldt zeker wanneer wordt vergeleken met de stijging in het voorafgaande jaar”, zo schrijft de Raad van Toezicht. Toen steeg het aantal met ‘maar’ 22 klachten.
De klachten bleken in 40 procent van de gevallen terecht. In 2009 lag dat percentage hoger, op 45 procent. De meeste klachten gaan over de kwaliteit van de geboden hulp, de financiële consequenties van de bijstand en gebrekkige communicatie.
Het is niet helemaal goed te zeggen waarom er meer wordt geklaagd. In ieder geval is het niet zo dat er meer ongegronde klachten worden ingediend. Het is evenmin aannemelijk dat de kwaliteit van de raadsmannen en -vrouwen “plotseling drastisch is afgenomen”.
De toename van het aantal klachten zoekt de orde vooral in het feit dat de ze het gemakkelijker heeft gemaakt om te klagen. (bron: ANP)