Advocatenkantoren en hun medewerkers kunnen social media met name inzetten om hun netwerk te vergroten. Vooral op recruitment-gebied liggen er kansen. Wel blijkt het verstandig gedragscodes met betrekking tot het gebruik van social media op te stellen.
Dit was een van de conclusies van een door Clifford Chance georganiseerde Dutch Legal BD & MarCom bijeenkomst op woensdag 15 september. Specialisten van zestien advocatenkantoren waren hierbij aanwezig. Jan Vermeiren van Networking Coach gaf een presentatie over hoe social media nu écht te gebruiken.
Astrid Overeem, woordvoerder van Clifford Chance, vertelt: “We hebben veel positieve reacties ontvangen op dit initiatief. De opkomst was dan ook groot. We hebben deze bijeenkomst geïnitieerd om kennis met elkaar te maken en ervaringen over dit onderwerp met elkaar te delen. Social media is een ‘hot item’ voor veel kantoren en de gastspreker heeft dan ook vooral veel praktische tips gegeven hoe je social media in kunt zetten om je netwerk te vergroten. Tips die alle aanwezigen natuurlijk ook weer kunnen delen met de advocaten met wie ze samenwerken. Werken in de advocatuur betekent dat je moet blijven investeren in het onderhouden en uitbreiden van je netwerk. De inzet van social media is daarbij geen wondermiddel, maar kan wel een handig hulpmiddel zijn. Uiteraard blijft het wel zaak om dat netwerk persoonlijk te onderhouden.”
Een tip die coach Vermeiren gaf, was dat het belangrijk is dat advocaten in contact blijven met hun cliënten via business networks zoals LinkedIn. Dan kan op een simpele manier worden gevolgd waar een cliënt ‘naartoe is gegaan’ om hem of haar daarna makkelijk te kunnen contacteren. Voor recruitment kunnen het beste de meer informele netwerken, zoals Hyves en Facebook, worden ingezet. Verder wees de coach erop dat het belangrijk is dat de kantoren letten op een uniforme uitstraling op het net. Hij adviseerde hierover richtlijnen op te stellen en afspraken te maken met medewerkers over hun gedrag op het net, maar dat zij vooral hun gezonde verstand moeten gebruiken. “Je moet niet te bang zijn voor social media, want het biedt vooral heel veel leuke kansen”, aldus Overeem.
Deelnemende kantoren waren: AKD, Allen & Overy, Baker & McKenzie, Banning, Clifford Chance, CMS Derks Star Busmann, De Brauw, Freshfields, Kennedy Van der Laan, Lexence, Linklaters, Loyens & Loeff, NautaDutilh, Pels Rijcken, Simmons & Simmons en Stibbe. De borrel na afloop gaf de deelnemers ruim gelegenheid om te netwerken. Zij hebben met elkaar afgesproken dat vanaf nu één of twee keer in het jaar een Dutch Legal BD & MarCom bijeenkomst over een actueel onderwerp zal worden georganiseerd door telkens een ander kantoor. CMS Derks Star Busmann zal de volgende meeting regelen.