Millward Brown neemt EffectiveBrands over

Delen:

De oprichters en management van EffectiveBrands, een van ‘s werelds meest toonaangevende dienstverleners op het gebied van global marketing consultancy, verkopen het bedrijf aan Millward Brown, wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van brand-, media- en communicatieonderzoek. Millward Brown zal EffectiveBrands samenvoegen met Millward Brown Optimor, haar strategie consultancy tak. De nieuwe onderneming gaat verder onder de naam Millward Brown Vermeer.

Adviseurs Millward Brown:
DLA Piper (Amsterdam:Daphne Bens, Jeroen Kroes, Fleur van Westerouen van Meeteren, Londen: Charles Severs), Deloitte (Stephen Brunner, Erik Meijs)

Adviseurs oprichters en senior management Effective Brands:
Lexence (Diederick de Boer, Femke Prins, Michiel van Schooten), Hughes Hubbard (Jan Joosten, Sarah Downie), AdMedia Partners (Andy Schoder), BDO (Guido Koster, Ivan Vierbergen, Maikel de Groot)

Frank van den Driest, EffectiveBrands en nu Chief Commercial Officer MillwardBrown Vermeer: “Het proces is aanzienlijk soepeler en sneller verlopen dan verwacht; er doen nogal wat horrorverhalen de ronde over overname processen met giganten zoals WPP… We hebben het hele deal proces, met financial due diligence, legal due diligence en de contractonderhandelingen in een record tijd en op zeer harmonieuze, ‘menselijke’ wijze afgerond. Heel bijzonder was het moment dat we de deal aan onze top 10 bekend maakten – en ze allemaal, stuk voor stuk, diep geraakt, geïnspireerd, vol trots en oprecht blij voor mij en mijn mede-oprichter bleken te zijn. Verder was het ook leuk om zelf eens geserviced te worden door high end adviseurs, die echt begrijpen hoe je een ‘trusted advisor’ relatie bouwt. Met betrekking tot een koper was ons eerste criterium de ‘cultural fit’ – die is mijns inziens cruciaal, zeker in een business als die van ons waar de mensen met afstand het meest essentiële en waardevolle deel van het bedrijf zijn. Daarnaast deed zich hier de unieke mogelijkheid voor om vanaf de eerste dag volledig te fuseren met een bedrijf , Millward Brown Optimor, dat even groot was als onze eigen club, geografisch onwaarschijnlijk complementair en waarbij de gecombineerde bedrijfspropositie extreem relevant is voor wat onze klanten anno nu nodig hebben. Tot slot heeft het moeder bedrijf van Millward Brown, WPP, voor z’n 46 grootste accounts dedicated client teams die het beste pakken uit de 640 WPP bedrijven, en het is heel duidelijk dat Millward Brown Vermeer – zoals we nu heten – ook daar veel waarde kan toevoegen. Onze plannen? In eerste instantie was mijn gevoel het bootje in een veilige haven te hebben gevaren, maar nu is duidelijk dat we het ook nog eens een heel niveau hoger hebben getild en ligt de droom waarmee we destijds EffectiveBrands begonnen nu echt binnen bereik: het onbetwiste leiderschap in global marketing advies – daar gaan we dus voor. Met volle kracht.”

Diederick de Boer, dealmaker voor Lexence: “Bijzonder bij deze deal was met name het voornemen van partijen om EffectiveBrands onmiddellijk vanaf de dag van overname geheel te integreren met MillwardBrown Optimor in MillwardBrown Vermeer. Daarbij stond de harde deadline voor afronding eigenlijk al vanaf ondertekening van de intentieovereenkomst vast. Dat had een grote invloed op de structuur en het verloop van de deal. De integratie van de twee organisaties en communicatie over de deal is tot in de kleinste details gepland. Het was indrukwekkend om te zien hoe de integratie zich na het sluiten van de deal exact volgens die planning ontvouwde en vervolgens wereldkundig is gemaakt, maar dat is natuurlijk ook hun vak.  Deze deal is door een gelukkige samenloop van omstandigheden bij ons terecht gekomen. EffectiveBrands is, net als de koper MillwardBrown Optimor, volledig internationaal georiënteerd. Oorspronkelijk zou de deal dan ook in de Amerikaanse rechtssfeer plaatsvinden. De oprichters hadden zelfs al een aantal New Yorkse advocatenkantoren benaderd om te adviseren. Eén van de oprichters van EffectiveBrands is een goede bekende van een kantoorgenoot. Zo is Lexence in beeld gekomen. Tijdens onze eerste kennismaking hebben we de oprichters ervan kunnen overtuigen dat een deal naar Nederlandse recht niet alleen logisch was – gezien de Nederlandse Holding structuur – maar strategisch gezien ook aantrekkelijker. Ervaring leert dat Amerikaanse deals qua documentatie en proces een vastomlijnde aanpak kennen. Dat leek niet helemaal te passen bij de aard van de onderneming. In Nederland zijn we uiteindelijk praktischer. Ik ben ervan overtuigd dat het feit dat de deal uiteindelijk naar Nederlands recht is gedaan heeft bijgedragen aan het soepele verloop en de snelle afwikkeling. Wij waren er natuurlijk ook blij mee dat het zo is gelopen. Hoewel EffectiveBrands een Nederlandse holdingstructuur heeft is de organisatie geheel internationaal ingericht met kantoren over de hele wereld. Dat past natuurlijk ook bij de aard van de Global Marketing Consultancy business. Koper MillwardBrown Optimor is met moedermaatschappij WPP onderdeel van een wereldwijde organisatie. Er waren dus in veel verschillende landen mensen betrokken bij de deal. Dat had een grote impact op proces, het vergt nu eenmaal de nodige coördinatie om al die mensen vanuit Nederland via telefoon en e-mail op een lijn te krijgen. Inhoudelijk speelde het internationale aspect natuurlijk bij due diligence, compensatie voor management na closing en met name bij de integratievraagstukken in verband met de beoogde combinatie tussen EffectiveBrands Millward Brown Optimor – nu MillwardBrown Vermeer. Persoonlijk vind ik het wel leuk dat er in de naamgeving van de nieuw ontstane onderneming rekening is gehouden met de Nederlandse oorsprong van EffectiveBrands. Met betrekking tot de samenwerking met Hughes Hubbard moet ik de betrokken partner Jan Joosten een groot compliment maken in dezen. Jan is van oorsprong Nederlander, is hier ook advocaat geweest. Hij weet dus precies hoe hij Amerikaanse vraagstukken in het Nederlandse begrippenkader kan plaatsen en voelt cultuurverschillen als geen ander aan. Dat heeft veel “Babylonische Spraakverwarringen” voorkomen. Daarbij was Jan persoonlijk vrijwel permanent beschikbaar om te assisteren – ongeacht het tijdsverschil met New York. Tegen de deadline voor closing heeft het Hughes Hubbard team nog een doorslaggevende rol gespeeld in de tijdige afwikkeling van de laatste uitstaande punten.”

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven