Minder omzet voor middelgrote kantoren

Delen:

De middelgrote advocatenkantoren verwachten dit jaar gemiddeld 1,5 procent minder omzet te maken dan in 2011. Dat blijkt uit een kleine inventarisatie die werd gehouden tijdens het jaarlijkse Advocatuur Congres dat vorige week plaatsvond. Bijna de helft van de aanwezige kantoren verwacht zelfs gemiddeld ruim 7 procent minder omzet te scoren dan vorig jaar.

Uit de inventarisatie bleek ook dat 24 procent van de kantoren een gelijke omzet verwacht te halen en 32% verwacht een omzetstijging van gemiddeld een kleine 5 procent.

Het tweedaagse congres stond dit jaar in het teken van ‘Visie en leiderschap’. Bijna 50 directeuren en advocaatbestuurders van middelgrote kantoren waren aanwezig. Deze bestuurders kwamen niet alleen inspiratie opdoen maar ook ervaringen en kennis met ‘lotgenoten’ delen.

Het begrip leiderschap werd door drie hoogleraren uit verschillende invalshoeken belicht. Duidelijk kwam naar voren dat het begrip ‘vertrouwen geven’ een belangrijke plaats inneemt. Of zoals hoogleraar  filosofie en organisatiekunde René ten Bos (Radboud Universiteit Nijmegen) zijn betoog afsloot: “Het is net als je kind voor het eerst de grote stad in wil fietsen. Je kan 30 meter achter hem aanfietsen, maar als hij ontdekt dat je hem volgt is het vertrouwen geschonden. Je zult bij het leidinggeven moeten accepteren dat niet alles gaat zoals je zelf zou doen. Het is de kunst om het evenwicht te vinden tussen ruimte geven en grenzen stellen. Door co-creatie betere resultaten bereiken.”

Hoogleraar strategisch talent management Lidewey van der Sluis (Nyenrode Business Universiteit) legde uit hoe om te gaan met talentmanagement. Hoe ga je om met de nieuwe generatie? Hoe kan ik medewerkers boeien en binden aan mijn bedrijf? Haar advies: “Wees transparant in je beoordeling, probeer je medewerkers te helpen om zich te verbeteren maar schroom ook niet als het helpen niet lukt om ‘te snoeien’. Te vaak gebeurt het nog in de advocatuur dat iemand jarenlang gedoogd wordt, en plotseling te horen krijgt dat de samenwerking maar moet stoppen. Wees helder en transparant.”

Op de tweede dag van het congres gaf de Belgische hoogleraar Rudy Moenaert een presentatie over marketingleiderschap. Volgens hem wordt te vaak onterecht gedacht dat het om reclame gaat. “Het gaat om de totale performance die het kantoor wil neerzetten. Natuurlijk speelt hierbij een duidelijke segmentatie en datgene waar men naar toe wilt. De hele club moet duidelijk de koers van het kantoor weten.”

Annemieke Roobeek, hoogleraar strategie en informatiemanagement aan de Nyenrode Business Universiteit, sloot het congres af. Zij benadrukte dat de tijd dat je met oogkleppen op een strategie voor je kantoor kan ontwikkelen echt voorbij is.

Het Advocatuur Congres is een jaarlijks event voor de directeuren en de bestuurders van de middelgrote advocatenkantoren dat wordt georganiseerd door Hokken Management & Advies.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven