Consumenten die met de Makelaarsfoon en Juristenfoon hebben gebeld, moeten de belkosten binnen twee maanden via hun telefoonaanbieder terugkrijgen. Onderzoek van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft uitgewezen dat misbruik is gemaakt via beide 0900-nummers. De toezichthouder op de telecommarkt heeft dat dinsdag bekendgemaakt.
Volgens de OPTA hebben zeker 222 bellers in de periode van oktober 2008 tot maart 2009 langer dan tien minuten in de wacht gestaan, zonder dat zij iemand te spreken kregen. Al eerder haalde OPTA de nummers 0900-2221234 (Makelaarsfoon) en 0900-2221212 (Juristenfoon) uit de lucht op vermoeden van misbruik. Beide nummers kostten 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro.
Niet alleen hebben consumenten financiële schade geleden, ook schaadt dergelijk misbruik het vertrouwen van consumenten in 0900-nummers, aldus OPTA. Hoewel de telefoonaanbieders zelf niet schuldig zijn aan het misbruik, verplicht de toezichthouder hen toch de reeds geïnde bedragen terug te betalen aan de consument. (bron: ANP)