MKB bezuinigt ten onrechte op juridisch advies

Delen:

MKB bezuinigt op juridisch adviesOndernemers in het midden- en kleinbedrijf blijken bij het opzetten van een bedrijf zelden om juridisch advies te vragen. Dit kan grote gevolgen hebben. Hoge kosten zijn de voornaamste reden die zelfstandigen ervan weerhoudt om naar een advocaat te stappen. De advocatuur blijkt voor hen slecht toegankelijk. Dit blijkt uit een kleine rondgang die Mr. deed naar aanleiding van het vorige week verschenen onderzoek onder 655 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf op initiatief van rechtsbijstandverzekeraar ARAG en MKB-kennisbank Businesscompleet.nl.

Geen algemene voorwaarden

“MKB vermijdt juridisch adviseurs.” Zo luidt de belangrijkste conclusie van het onderzoek. Hieruit blijkt ook dat ondernemers de conflicten het liefst zelf oplossen. Zij vragen geen juridisch advies bij het opstellen van documenten als algemene voorwaarden. Een kwart van de ondernemers heeft niet eens dergelijke voorwaarden. Eveneens blijkt dat ondernemers steeds meer worden geconfronteerd met juridische claims. Zij wijten dit niet aan de recessie, maar aan de verharding van de maatschappij.

Serge Eikhoudt, directeur van Businesscompleet.nl: “Opmerkelijk is dat ondernemers de recessie niet aanwijzen als oorzaak van de claimcultuur. Toch krijgen verzekeraars steeds meer verzoeken om juridische bijstand binnen en sinds de crisis is dit alleen maar toegenomen.” Ingrid Maassen, woordvoerster van ARAG, bevestigt dit en stelt: “Het doel van het onderzoek is ondernemers attent te maken op de juridische mogelijkheden. Onze ervaring is dat deze groep zich niet altijd bewust is van het feit dat ze te maken heeft met een juridische kwestie en daardoor is juridisch gezien niet alles (goed) geregeld. Ondernemers zien kansen en denken te weinig na over de juridische gevolgen daarvan.” Eikhoudt: “Het niet hebben van algemene voorwaarden maakt bedrijven kwetsbaar. Het is belangrijk dat ondernemers juridisch advies inwinnen bij advocaten over hoe zij hun bedrijf het best kunnen organiseren. Wij merken dat veel bedrijven dit in een te laat stadium doen waardoor meer kosten worden gemaakt dan noodzakelijk is.”

Ondernemer vaak nalatig

Theo Ritsema, notaris bij Nysingh Advocaten en Notarissen, vertelt dat ondernemers die een bv starten inderdaad soms weinig oog hebben voor juridische documenten als algemene voorwaarden: “Ze gaan het liefst direct aan het werk. Soms schrijven ze zelf algemene voorwaarden of nemen die over van een ander bedrijf. De ondernemers besteden te weinig aandacht aan de juridische dimensie.” De oorzaak ligt volgens hem in het streven naar kostenbesparing. Ritsema: “Het kostenplaatje zorgt bij starters voor drempelvrees op dit punt.”

Volgens advocaat Peter Ingwersen (Pot Jonker Seunke) heeft een beetje serieus ondernemer zeker wel algemene voorwaarden opgesteld: “Het zijn voornamelijk de zzp-ers die op dit punt tegen de lamp lopen. Zij beginnen een eenmanszaak zonder op juridisch terrein alles rond te hebben. Dit kan grote gevolgen hebben. Grote(re) bedrijven hebben het in deze tijd moeilijk, maar de hausse aan faillissementen vindt met name onder de kleine zelfstandigen plaats.” De ervaring van Ingwersen is dat ondernemers pas om juridisch advies vragen als conflicten ontstaan. “Dan kom je er pas achter hoe een bedrijf is georganiseerd en ontdek je dat er bijvoorbeeld iets schort aan de arbeidscontracten, leverings- en handelsvoorwaarden of dat deze simpelweg niet bestaan.” Pieter van Dijk, advocaat bij Nysingh, herkent dit: “Uit sommige dossiers blijkt dat in de beginfase van een bedrijf te weinig juridisch advies is ingewonnen. Soms zie ik zelfs dat accountants en fiscalisten de juridische taak hebben vervuld, omdat ze nog een ‘modelletje’ hadden liggen.”

Recessie draagt bij aan claimcultuur

Ook de constatering in het rapport dat het aantal claims toeneemt, wordt in de praktijk beaamd: “De claimcultuur is een verschijnsel dat geleidelijk toeneemt. Recessie is hier niet de oorzaak van, maar draagt hier wel aan bij”, aldus Ritsema. Zijn collega bij Nysingh, Van Dijk, ziet een verschuiving in de markt: “Steeds minder vaak gaan ondernemers akkoord met transacties waarvan de resultaten teleurstellen. Ik betrap hen erop dat ze harder willen ‘doorhalen’ via een procedure. Ik vind het wel opmerkelijk dat de ondernemers de verharding van de maatschappij aanwijzen als boosdoener.”

Advocatuur als blackbox?

MKB Nederland wijt het feit dat kleine ondernemers advocaten steeds meer lijken te vermijden aan de slechte toegankelijkheid van diezelfde advocaat. In het onderzoek “Toegang tot advocaten” van eind 2009 van de Nederlandse Orde van Advocaten kwam dit ook al naar voren. Volgens Marcel Braakman, hoofd Verenigingszaken van MKB Nederland, heeft dit te maken met te hoge kosten en de onduidelijkheid over de relatie is tussen de kosten enerzijds en de geleverde prestatie anderzijds. “De advocatuur is niet transparant en daardoor onbereikbaar, onberekenbaar en onbekend. Onbekend maakt onbemind. Voor kleine ondernemers is het inhuren van een advocaat een black box”, aldus Braakman. Advocaat Roel Janse (Adelmeijer Hoyng Advocaten) is het hier niet mee eens: “Ik sta met enige regelmaat mkb-ers bij en herken mij niet in de slechte toegankelijkheid. In het intakegesprek wordt in de meeste gevallen al direct duidelijk wat de verschillende opties zijn voor het juridisch probleem van de cliënt. De ondernemer kan dan alsnog besluiten af te zien van verdere juridische stappen. Alleen al door het voeren van een kort gesprek tussen cliënt en advocaat is er geen sprake van een black box en worden alle mogelijkheden vooraf helder en duidelijk uiteengezet.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven