Netwerken is leuker dan ik dacht (alleen niemand leert je hoe je het moet doen)

Eerlijk is eerlijk: een bericht sturen lukt de meesten nog wel. Maar daadwerkelijk met een onbekende afspreken, zonder dat het ongemakkelijk wordt, is de echte uitdaging. Daarom drie simpele regels voor netwerken.

Delen:

beeld: Depositphotos

Netwerken. Zo’n woord dat me meteen doet denken aan lauwe witte wijn, visitekaartjes met logo’s en gesprekken die beginnen met: “En wat doe jíj?” Ik kreeg er altijd lichte paniek van. Sterker nog: ik dacht dat netwerken een talent was. Iets wat je kon, of niet kon. En ik was er vrij zeker van dat ik tot de tweede groep hoorde. Mijn natuurlijke charisma is, laten we zeggen, bescheiden. Als ik iets van iemand wil, geef ik vaak zoveel complimenten dat het verdacht wordt. En gesprekken met onbekenden eindigden meestal met een hoge ademhaling en een wanhopig “Nou ja, leuk hè, eh…” voordat de stilte viel. Kortom: ik dacht dat netwerken niks voor mij was.

Tot ik ontdekte dat ik het verkeerd begreep.

Wat is netwerken eigenlijk?

Netwerken is namelijk niet jezelf opdringen. Het is zorgen dat mensen weten wie je bent en wat je ambities zijn, zodat ze aan je denken op het moment dat er een kans langskomt. Dat is het. Niet meer, niet minder. Denk er eens over na: als je op zoek bent naar een goede kapper of schilder, vraag je het ook eerst aan vrienden. Waarom? Omdat aanbevelingen vertrouwen scheppen. Dat is precies wat netwerken doet, maar dan professioneel. En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Begin met helderheid: waar ben je naar op zoek? Een nieuwe baan? Een samenwerking? Inspiratie? Pas als je dat weet, kun je bewust relaties opbouwen in plaats van willekeurig handen schudden. Stel: je wilt weten of een functie op een andere afdeling iets voor jou is. Dan kun je gewoon iemand van die afdeling mailen met de vraag: “Mag ik je eens spreken over jouw werk? Ik ben benieuwd hoe het is om op jouw afdeling te werken.”

Vind je dat spannend? Vraag iemand die diegene kent om je voor te stellen. Want net als in sales geldt: een warme introductie werkt beter dan een koude. Als je dan een goed gesprek hebt gehad, is de kans groot dat die persoon aan jou denkt als er iets vrijkomt. Zeker als je aan het eind duidelijk bent over je ambitie. Zeg bijvoorbeeld: “Leuk om je te spreken. Ik merk dat ik enthousiast ben geworden over jouw afdeling. Mocht er ooit iets vrijkomen, zou je me dan op de hoogte willen houden?”

En op de vraag of iemand daar wel op zit te wachten: ja. Mensen helpen graag. Ongeveer 70% van de mensen vindt het leuk om anderen verder te brengen. Maak daar gebruik van. En als je dit niet gelooft, vraag dan eens aan je collega’s wie het wel en niet leuk vindt om anderen te helpen. De overgrote meerderheid zal bevestigend antwoorden.

Maar hoe voer je dan zo’n gesprek?

Lees verder…

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven