Wolters Kluwer

Netwerken op het schoolplein en een tip van de zaak

“Borrels die puur zijn bedoeld om te netwerken? Daar kom ik liever niet. Dat is niet mijn scene.” Dirk Giltay Veth is een klassieke procesadvocaat, maar wel met een vrij onconventionele benadering betreffende het netwerken. Hij ontmoet aanstaande cliënten op terreinen waarvan hij het zelf ook niet tevoren had zien aankomen.

“De kunst is juist niet zelf te veel uit te wijden over wat je allemaal kunt, maar om te luisteren naar je gesprekspartner.” Dirk Giltay Veth is advocaat in Nieuw-Vennep en vertelt over zijn gesprekstechnieken. “Als je advocaat bent, dan hoef je weinig uit te leggen. Dat is anders wanneer je accountmanager bent van een of ander product ofzo, of consultant. Mensen begrijpen bij een advocaat wel wat jij doet, dat is een voordeel dat je meteen kunt pakken.”

Vroeg of laat

Sluit nooit een locatie uit om te netwerken. “Van één van mijn grootste cliënten ken ik de directeur gewoon via het schoolplein, voor dit bedrijf heb ik inmiddels zes zaken behandeld. Ik ga verder bijvoorbeeld wel eens naar bijeenkomsten voor ondernemers van het industrieterrein hier in Nieuw-Vennep. Daar zijn genoeg MKB-ers die vroeg of laat een geschil hebben, toch ben ik de enige advocaat daar. Ik zorg er dan voor dat mensen weten dat ik advocaat ben en vervolgens heb ik geduld. Tot de mensen naar mij toe komen.” Een houding die past bij een advocaat volgens hem. “Mensen zoeken uiteindelijk vooral kalmte, rust en vertrouwen bij een advocaat. Dat moet je uitstralen. Dat gaat voor mij niet op zo’n netwerkborrel, jachtig zoekend naar nieuwe cliënten.”

Cliënten werven betekent in de ogen van Giltay Veth eigenlijk continue op je qui-vive zijn. Waar je ook bent. “Ik stond op een camping in Frankrijk en via mijn secretariaat in Nederland kreeg ik opeens een Griekse onderneming aan de lijn, in verband met een spoedzaak. Het klonk wat vaag, maar toch interessant, althans dat zei mijn gevoel. Dan is het dus, ook op vakantie op je slippers, even kort de knop omzetten en luisteren. Dat is op dat moment nodig.”

Het geduld en de schone zaak

En wees geduldig. Die schone zaak geldt overigens alleen voor de advocaat, niet voor de potentiële cliënt: wanneer hij een zaak aandraagt, moet je hem of haar niet laten wachten. Giltay Veth: “Ik wist van een van mijn huidige cliënten dat wanneer hij ooit zijn toenmalige vaste advocaat aan de kant zou zetten, ik waarschijnlijk zijn nieuwe advocaat zou worden. Ik heb het daar nooit expliciet met hem over gehad, of iets gezegd over zijn advocaat destijds. Na drie jaar bleek ik gelijk te hebben. Hij belde me en vroeg mij of ik nog die dag tijd had om te praten. Ik had het ontzettend druk, maar zei direct ja. Ik ben langsgegaan, de zaak besproken en weer na een kort uur terug gescheurd naar kantoor. Dat half uurtje bespreking was genoeg, ik ben nu zijn vaste advocaat. Dat improviseren moet je er dus wel voor over hebben.”

Een tip van de zaak

Liever een fijne cliënt terug zien komen, dan een nieuwe vis vangen. Giltay Veth: “Nadat de zaak is afgehandeld, geef ik graag wat mee. Een tip, iets commercieels. En ik druk ze op het hart mij te bellen, ook wanneer ik waarschijnlijk níet de advocaat ben die ze zoeken. Als het niet mijn rechtsgebied is probeer ik voor mijn cliënt een goede advocaat te vinden. Mijn cliënten moeten weten dat ze altijd in eerste instantie bij mij terecht kunnen, zelfs als ik de zaak niet voor ze ga doen. Het is toch een contactmoment met mijn cliënt, daar kan geen marketingcampagne tegenop.”

Bij Kleos delen wij graag onze kennis over de advocatuur. Wij staan bekend om het leveren van software om uw kantoor te managen, maar we doen graag meer dan dat. We vinden het belangrijk om onze expertise vrijblijvend te delen met anderen. Dit gaat over mogelijkheden om uw praktijk te laten groeien en hoe u uw kantoor kan positioneren.

Dit interview is onderdeel van een serie van drie: download hier de gehele serie

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

Wolters Kluwer

Wolters Kluwer

Wolters Kluwer biedt up-to-date informatie, software en tools aan juridisch, fiscale en overheidsprofessionals.

Wolters Kluwer

Wolters Kluwer biedt up-to-date informatie, software en tools aan juridisch, fiscale en overheidsprofessionals.

Staverenstraat 15
7418 CJ Deventer

T. 0570-673 555
I. www.wolterskluwer.nl

Download Whitepapers

Productaanbod Wolters Kluwer

KleosKleos: Kleos is de Europese marktleider in dossier en praktijkmanagementsoftware en wordt gebruikt door meer dan 15.000 advocaten. Deze cloud-based software beschikt over alle benodigde functionaliteiten voor de dagelijkse praktijk, met onder andere dossierbeheer, tijdsregistratie, facturatie en reporting. Deze intuïtieve software is ontworpen voor zowel kleine als grote advocatenkantoren.

DlexDLex: DLex is de lokale tegenhanger van Kleos, een on-premise oplossing als het aankomt op praktijkmanagementsoftware.

Winkelmand