Transparantie, herleidbaarheid en controle van informatie voor opsporingsdiensten en Openbaar Ministerie vindt minister Yeşilgöz-Zegerius essentiële uitgangspunten voor ons rechtsstelsel. Anoniem melden van ongebruikelijke transacties door (kandidaat-)notarissen past daar niet in.
Veiligheid
Wel vindt de minister de veiligheid van melders van ongebruikelijke transacties belangrijk. In overleg met de politie, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), het Openbaar Ministerie, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs wordt meer aandacht besteed aan het waarborgen van de veiligheid van een melder van een ongebruikelijke transactie. Zo kan met de melder contact worden opgenomen om te bezien of zich (voorziene) dreigingsrisico’s voordoen, wanneer de melder in het strafdossier wordt opgenomen. “Het OM maakt dan een afweging of maatregelen kunnen worden genomen ter bescherming van de melder, zoals het anonimiseren van de gegevens van de meldingsplichtige instelling in het strafdossier”, zo schrijft de minister in een bijlage van de Kamerbrief.
Onmogelijk
Maar anoniem melden blijft dus onmogelijk, ondanks de in 2020 aangenomen SP-motie waarin de regering werd gevraagd – in overleg met notarissen en belastingadviseurs – te bekijken hoe de veiligheid van een melder van een ongebruikelijke transactie beter kan worden gewaarborgd. Voorstel was toen om de melder in het strafdossier te anonimiseren. De KNB heeft er toen voor gepleit dat notarissen via de beroepsorganisatie kunnen melden. Grapperhaus wees dat af.
Toezicht
Wel gaat Yeşilgöz-Zegerius verder investeren in de analyse van ongebruikelijke transacties door Financial Intelligence Unit-Nederland en een versterking van het toezicht op poortwachters als accountants en notarissen via Bureau Financieel Toezicht en andere beroepsgroepen via Bureau Toezicht Wwft.