Het advocaten- en notarissenkantoor Eversheds Faasen heeft adviesbureau Boer & Croon opdracht gegeven te onderzoeken hoe de juridische dienstverlening zich in Nederland de komende jaren zal ontwikkelen. Het kantoor ziet onder meer tegen het decor van de huidige kredietcrisis de noodzaak tot verdere professionalisering en daarmee druk op de advocatuur steeds meer toenemen. Zo komt het krachtenveld, aldus Eversheds Faasen, in een versnelling nu een belangrijke industrietak als de overnamesector lijkt stil te vallen.
De onderzoeksresultaten worden 26 november aanstaande gepresenteerd tijdens het congres ‘Wake up to the Future’ in Amsterdam. Hier zullen hoofden van juridische afdelingen (Legal counsels) en andere relaties de toekomst van de juridische dienstverlening in Nederland verkennen.
Rob Faasen, managing partner van Eversheds Faasen, zegt: "Wat het onderzoek interessant maakt, is onze zoektocht hoe die professionaliseringslag in de breedte van invloed zal zijn op de relatie tussen bedrijfsjurist en de advocaat, en op vraagstukken als marktindeling, prijs-kwaliteit, uurtarieven en beloningsmodellen. Dat er in onze sector wat gaat veranderen is zeker. De druk in onze sector op de budgetten en veelal traditionele werkwijze neemt toe. We zien bijvoorbeeld internationaal al dat opdrachtgevers van advocatenkantoren verwachten dat zij hun projecten beter managen en hen meer dan nu vooraf inzicht geven wat zaken gaan kosten. Wij zijn er absoluut van overtuigd dat alleen al die trend zich zeer snel doorzet in Nederland".
Onderzoek
In het onderzoek komen vragen aan de orde als ‘hoe gaat de markt van advocatuur zich ontwikkelen’, ‘gaan advocatenkantoren en juridische afdelingen op een andere manier samenwerken’, ‘wordt er straks kritischer gekeken naar de output en de kosten’ en ‘is er een verschuiving in de manier waarop advocaten straks worden betaald voor hun diensten’?.
Boer & Croon onderzoeker Adriaan Krans licht de aanleiding van het onderzoek ook nader toe: "Juridische afdelingen van grote ondernemingen hebben de laatste jaren een enorme professionaliseringsslag doorgemaakt. Dat merk je aan alles: van een strakker inkoopbeleid van advocatendiensten tot meer gestroomlijnde werkprocessen, van risicomijdende ‘hobbels’ in het bedrijf tot serieuze sparring partners van het bestuur. Die professionaliseringsslag zie je terug in het soort mensen dat kiest voor een uitdaging in het bedrijfsleven. En dat heeft ook invloed op de relatie met advocatenkantoren".
{mosgoogle}
{mosmodule module=Gerelateerd}
{mosmodule module=Laatste nieuws}