Het recht beter begrijpen door kennis van de opera, en andersom meer inzicht in opera krijgen dankzij juridische bagage. Dat is, kortweg, de bedoeling van het keuzevak ‘Bildung: Opera en Recht’ dat dit semester wordt gegeven aan de Erasmus School of Law (ESL).
Het idee voor het vak is afkomstig van de universitair docent rechtsgeschiedenis en burgerlijk recht Emese von Bóné (ESL) en theaterregisseur Carla van Driel (Hofpleintheater). Voor dit keuze vak herschrijft Carla van Driel onderdelen van opera’s tot juridische casusposities. Die worden gezongen door studenten van het Hofpleintheater, waarna de ESL-studenten die posities bestuderen. De studenten schrijven er ook pleidooien bij. Studenten krijgen tijdens het keuzevak training in vaardigheden die voor elke jurist van belang zijn: presenteren, stemgebruik en non-verbale communicatie.
Aan het eind van het collegejaar spelen de ESL-studenten de casusposities samen met de studenten van het Hofpleintheater, voor een publiek van studenten en docenten van ESL.
Emese von Bóné is behalve docent ook operafanaat. In Ars Aequi schreef ze verschillende amuses over opera en recht. Von Bóné zegt dat de twee disciplines meer in het gemeen hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Zij wijst erop dat veel opera’s zijn gebaseerd op een juridisch-historisch gegeven, bijvoorbeeld Fidelio (Beethoven), Don Carlos (Verdi) en La Clemenza di Tito (Mozart).
