Mediahuis Nederland en Lux Media, waarvan de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria grootaandeelhouder is, hebben een akkoord bereikt over de overname van NRC Media Holding, NRC Media en NRC Lux (samen NRC). Mediahuis Nederland is een dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis, waarin tevens een minderheidsparticipatie zal worden genomen door Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica.
Adviseurs Mediahuis:
Boels Zanders (Luuk Hendriks, Jeroen Oehlen, Niek Timmerman, Monique Schreurs, Helen Houben, Remco Rosbeek, Janou Briaire, Koen van Holten), ABN AMRO (Lodewijk Sodderland, Jorg van Gent, Ernst Jan Beltman, Laura de Nys), PwC
Adviseurs Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica: Vestius Advocaten (Helger Kamerman, Daan van Noord), Nielen Schuman (Paul Nielen, Joyce van Luit)
Adviseurs Lux Media BV:
De Brauw Blackstone Westbroek (Klaas de Vries, Annabelle Vos, Willemijne Adank, Jan van Hövell, Wiebe Dijkstra, Henk van Ravenhorst, Ingrid Mensing, Jean Schoonbrood, Olav Klaver, Evert Jan Henrichs, Janneke van der Kroon, Barbara van Duren-Kloppert, Jolling de Pree, Xandra Reijntjes, Berto Winters, Frederik Veldhuijzen, Koos de Blécourt, Sander Rijsterborgh, Bas van der Scheur, Tilly Smits, Ranish Sijben, John Jansen, Etiënne Dijkhorst, Bas Boutellier, Astrid Janssen, Selmer Bergsma, Stephan Huis in het Veld, Lokke Moerel, Suzanne Leijten), ING (Robert Specken), KPMG
Helger Kamerman, dealmakervoor Vestius: “Bij deze deal zijn partijen betrokken met wensen vanuit hun eigen bijzondere doelstellingen. Het consortium van mogelijke overnemende partijen is vooral geïnteresseerd in het waarborgen van de rol die NRC als gezaghebbende krant in het Nederlandse medialandschap inneemt. Zo is Vereniging Veronica geen gewoon venture capital fonds maar heeft zij, naast een focus op (nieuwe) media, zich ook ten doel gesteld om bij te dragen aan onafhankelijke en inhoudelijke goede journalistiek. De Stichting Democratie en Media wenst het bestaan van onafhankelijke media in een democratische samenleving te bevorderen. En ook Mediahuis is gericht op het verder ontwikkelen van goede journalistieke producten.
Deze uitgangpunten vormden belangrijke aspecten in deze transactie, waardoor er niet alleen aandacht is besteed aan de gebruikelijke afspraken op het financiële vlak en alles wat daarbij komt kijken, maar ook aan de borging van deze doelstellingen. De transactie is overigens nog niet definitief, maar is ter goedkeuring voorgelegd aan de ondernemingsraad en de redactieraad van NRC. Alle betrokken partijen zijn vanzelfsprekend gericht op het laten slagen van een transactie. Bij iedere complexere transactie is het dan ook heel mooi als de laatste hobbels worden gladgestreken. Daarbij speelde het goede contact met de advocaten van BoelsZanders − onder anderen Jeroen Oehlen en Luuk Hendriks − die het in België gevestigde Mediahuis bijstonden, een belangrijke rol.
Financiële aspecten speelden bij deze deal natuurlijk ook een rol; er is door de Vereniging Veronica ook gekeken naar NRC als bedrijf. Maar vanwege de gedeelde doelstellingen en uitgangspunten van de mogelijke overnemende partijen is er – misschien ook in het licht van de eerdere ervaringen in de voorbije jaren in de mediawereld – veel aandacht besteed aan het waarborgen van de continuïteit van NRC.
Wij raakten betrokken bij de deal mede doordat er al goede banden bestonden tussen bestuursleden van Vereniging Veronica en ons kantoor door eerdere transacties voor andere fondsen. Onze werkwijze was al bekend. Bovendien is ons kantoor bijzonder actief in de wereld van media en nieuwe media en zijn we betrokken geweest bij verschillende transacties die daaraan zijn gerelateerd. Kennis van zaken, niet alleen op het juridische vlak, is uiteraard een pre.
Met betrekking tot de mediasector als geheel, is het duidelijk dat die onder druk staat, althans de sector is goed opgeschud de laatste jaren. Het oude model waarbij een abonnement op een papieren krant bijna een vanzelfsprekendheid was voor velen, is al lang voorbij. Er wordt dan ook druk geëxperimenteerd met nieuwe vormen van abonnementen en alternatieve vormen van nieuwsvoorziening. Ook andersoortige initiatieven, zoals de oprichting van Blendle, dwingen tot nadenken. Al deze nieuwe verschijningsvormen van journalistiek en de wijze waarop nieuws wordt aangeboden, hebben gevolgen voor het verdienmodel van kranten en (opinie)tijdschriften. Overigens is het mijn stellige overtuiging dat er altijd behoefte zal zijn aan kwalitatief goede journalistiek en het staat als een paal boven water dat NRC op dat vlak een heel belangrijke troef in handen heeft.”