Roes was sinds 2011 directeur-generaal op Veiligheid en Justitie. Hij was er onder meer betrokken bij een reorganisatievoorstel voor de Raad van State. Die is zelf niet gecharmeerd van splitsing van zijn afdelingen bestuursrechtspraak en advisering aan de regering, iets wat de Tweede Kamer wel wilde en ook in het regeerakkoord stond. Nu ligt er een wetsvoorstel waarin de splitsing is afgezwakt. Intussen is Roes bij diezelfde Raad staatsraad in buitengewone dienst geworden.
Dat Roes bijdroeg aan de ambtelijke voorbereiding van het genoemde wetsvoorstel maakt volgens Van der Steur niks uit: “Voor bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstellen dragen ministers en staatssecretarissen verantwoordelijkheid, niet ambtenaren. Of een ambtenaar zich al dan niet met een wetsvoorstel heeft beziggehouden is dus niet relevant.”
De benoeming is volgens de gewone procedures verlopen, voegt hij toe. En Roes is de juiste man: “Betrokkene beschikt op dit terrein over zeer brede ervaring en deskundigheid.” Over de splitsing van de Raad wordt al jaren gediscussieerd. De Raad zelf vindt dat bestuursrechtspraak en advisering over wetgeving samen onder één dak moeten blijven. Maar voorstanders van splitsing vinden het raar dat een instituut aan de ene kant adviseert over wetten, en aan de andere kant moet rechtspreken over die wetten.