Pels Rijcken introduceert calamiteiten-app

Delen:

Met een ‘online wegwijzer handhaving’ – de calamiteiten-app – kunnen handhavers de juiste stappen doorlopen bij een calamiteit, zoals een asbestbrand. Volgens advocaten- en notariskantoor Pels Rijken, die de app lanceerde, vergroot dit de kans op succesvol kostenverhaal achteraf en kan het daardoor bestuursorganen behoeden voor onnodige financiële risico’s.

Handhavers moeten bij een calamiteit in een korte periode een groot aantal beslissingen nemen. Bij een milieucalamiteit moeten ze gezondheidsschade voorkomen, de schade voor het milieu zoveel mogelijk beperken en de maatschappelijke rust bewaren. Echter, elke actie kan ook juridische consequenties hebben.

“Wanneer handhavers de juridische consequenties van handelen kennen, kunnen ze gerichter beslissingen nemen”, zegt Edward Brans, advocaat bij Pels Rijcken en gespecialiseerd in het milieu- en aansprakelijkheidsrecht. “De kans op succes bij het afdwingen van maatregelen zoals bestuursdwang en bij het verhalen van gemaakte kosten wordt hierdoor vergroot. We zien dat grip op het proces rondom een calamiteit loont.”

Via calamiteitenapp.nl wordt per item direct inzichtelijk welk stappen nodig zijn bij handhaving, bijvoorbeeld bij de bewijsverzameling en bij het vaststellen van het soort overtreding, de overtreder en het bevoegd gezag. In het stroomschema kan makkelijk worden nagegaan welke stappen er horen bij bestuursdwang en bij een last onder dwangsom. Ook staat er in de app meer informatie over kostenverhaal en handige tips & tricks.

De app is geïntroduceerd tijdens de masterclass ‘Grip op calamiteiten’, georganiseerd door SGS Search, Bex communicatie en Pels Rijcken advocaten en notarissen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven