Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie publiceerde afgelopen week het rapport ‘Hulp bij juridische problemen’. Het rapport bevat een verkennend onderzoek naar de kwaliteit van dienstverlening door advocaten en rechtsbijstandverzekeraars.
Het WODC concludeert echter dat op basis van dit onderzoek geen algemene uitspraken kunnen worden gedaan over de kwaliteit. “Wel is duidelijk dat de verzekering als laagdrempelige voorziening in een behoefte voorziet. Verzekerden kunnen voor ‘kleine’ juridische vragen en adviezen eenvoudig hun verzekeraar bellen. De tevredenheid van verzekerden over die eerstelijnshulp is groot.” Aldus het WODC.
Verder stelt het centrum dat de kwaliteitsborging ten aanzien van advocaten, zowel op papier als in de praktijk, aanmerkelijk ruimer en verstrekkender is dan die met betrekking tot verzekeraars. Immers, de kwaliteitsborging ten aanzien van advocaten stelt eisen aan elke individuele dienstverlener. WODC: “De kwaliteitsborging ten aanzien van juridische dienstverlening door verzekeraars vindt overwegend plaats binnen de eigen regels die leden van het Verbond van Verzekeraars overeen zijn gekomen. Lidmaatschap is echter niet verplicht voor aanbieders van rechtsbijstandverzekeringen. Daarnaast bestaat er zorg over de mate waarin het Verbond de naleving van de regels afdwingt.”