Rechtbank Limburg levert bijdrage aan vroegsignalering schuldenproblematiek

De rechtbank Limburg gaat door met het doorverwijzen via het Schuldenloket. Dat levert een bijdrage aan vroegsignalering van de schuldenproblematiek, blijkt uit een evaluatie van de pilot van het Schuldenloket. Daarom blijft de rechtbank op zitting doorverwijzen naar de schuldhulpverlening van gemeenten in provincie Limburg.

Delen:

Rechtbank Limburg levert bijdrage aan vroegsignalering schuldproblematiek - Mr. online
Foto: Depositphotos

Het Schuldenloket is gestart op 1 januari 2020 en zou één jaar duren. Dit loket is een initiatief van rechtbank Limburg, Kredietbank Limburg, Plangroep, en de gemeenten Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Maastricht en Heerlen. Na uitbraak van de coronapandemie waren er tijdelijk geen fysieke zittingen, zodat er ook geen doorverwijzingen naar het Schuldenloket plaatsvonden. In de zomer van 2020 zijn de fysieke zittingen weer zoveel mogelijk opgestart. Vervolgens is besloten de pilot met een half jaar te verlengen, tot 1 juli 2021. Daarna is de evaluatie gestart.

Doorverwijzen

De rechter kan iemand vanuit de zitting doorverwijzen naar de schuldenfunctionaris, een medewerker van de rechtbank. Die gaat vervolgens met de betrokkene in gesprek. Tijdens dat gesprek wordt vastgesteld of er inderdaad sprake is van schulden en of de betrokkene wil worden geholpen. Als dat het geval is, dan maakt de schuldenfunctionaris een afspraak met de schuldhulpverlening van de gemeente waar betrokkene woont. Tot en met oktober 2021 zijn 58 mensen doorverwezen, vijftig daarvan vanuit de civiele rolzitting. Zestien gemeenten (van de in totaal 31 in Limburg) hebben een doorverwijzing gekregen vanuit het Schuldenloket. De gemeente Heerlen kreeg de meeste doorverwijzingen: veertien, gevolgd door Maastricht (negen), Kerkrade (zes) en Sittard-Geleen met vijf.

Schaamte weggenomen

Ook bij rechtzoekenden is bekeken hoe zij terugkijken op de doorverwijzingen. Twaalf van deze ‘doorverwezenen’ wilden in een gesprek hun ervaringen delen. Zij waren ‘blij dat iemand luistert’, merkten dat schaamte werd weggenomen door de laagdrempelige intake, stelden dat de doorverwijzing een handvat biedt (‘een duwtje in de goede richting’) en stelden het op prijs dat meteen een afspraak kon worden gemaakt bij de juiste instantie. Een deelnemer: “Ik zag het niet meer zitten, maar nu heb ik in ieder geval wat meer rust omdat ik kan worden geholpen.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven