‘Reisrecht-praktijk ontploft door corona’

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Frederique Mackay-Beins

Frederique Mackay-Beins is advocaat en partner bij De Vos & Partners, een middelgroot Amsterdams advocatenkantoor met de focus op de reisbranche, creatieve en digitale sectoren en de maakindustrie. Mackay-Beins houdt zich dagelijks bezig met het reisrecht. Sinds de intelligente lockdown werkt ze vanuit haar huis. Het coronavirus heeft de reiswereld hard geraakt.

Cliënten uit de reisbranche

“Vanaf het moment dat het coronavirus zijn intrede deed, is mijn praktijk aardig ontploft. Ik ben gespecialiseerd in het reisrecht en werk als advocaat voor veel nationale en internationale cliënten uit de reiswereld, zoals touroperators, reisagenten, vliegtuigmaatschappijen en hotels. De reisbranche is helaas hard getroffen door de coronacrisis. Binnen een heel kort tijdbestek werd duidelijk dat reizen, zowel naar het buitenland als naar Nederland, voor een onbekende periode niet meer mogelijk was. De situatie van bestemmingen waar het coronavirus opdook, veranderde met de dag. Er was veel onduidelijkheid, wat het allemaal niet makkelijker maakte, zowel voor de reisondernemingen als de reizigers. De zomervakantie staat nu voor de deur. De huidige onzekerheid is voor reisondernemingen en consumenten erg vervelend. Kan een geboekte reis nu wel of niet doorgaan? Hoe zit het nou precies met de coronavouchers? Is het verstandig om de reis zelf te annuleren, of kun je beter wachten tot de reisorganisatie jouw reis annuleert? Allemaal vragen uit de praktijk waar ik dagelijks mee te maken heb en waarover nog steeds veel onduidelijkheid is.

Coronavouchers

Recent is er in de Europese en landelijke politiek veel discussie geweest over de coronavouchers die bij annuleringen worden uitgegeven door reisondernemingen. Hoe zit het nu precies? Als de reis geannuleerd wordt door de reisonderneming, heeft de reiziger normaal gesproken recht op teruggave van de (aan)betaalde reissom binnen veertien dagen. Dit staat zo in de wet. De meeste reisondernemingen in Nederland zijn aangesloten bij de ANVR en SGR. Omdat de liquiditeit van veel reisorganisaties de onvoorziene verzoeken tot terugbetaling van reissommen door consumenten niet toelaat, is er in deze uitzonderlijke situatie een coronavoucher mét SGR-dekking in het leven geroepen. Het accepteren van een voucher is niet verplicht, maar wat mij betreft wel aan te bevelen om de volgende redenen. Op het moment dat je als consument instemt met een voucher met SGR-dekking, ben je ervan verzekerd dat je jouw (aan)betaalde reissom terugkrijgt. Dat geldt als je geen vervangende reis kunt vinden, maar ook bij een faillissement van de reisorganisatie. Zie het als een soort uitstel van betaling. Als je als reiziger niet instemt met een voucher en wacht op terugbetaling, loop je het risico dat je de betaalde reissom niet terugkrijgt als de reisorganisatie failliet gaat. Coronavouchers die met SGR-dekking worden uitgegeven, voldoen bovendien aan de aanbevelingen die de Europese Commissie deze maand heeft gegeven.

Pakketreizen zelf annuleren of niet?

De ANVR heeft reisorganisaties geadviseerd tot en met 18 juni geen buitenlandse vakantiereizen aan te bieden. Reeds geboekte reizen tot die datum worden geannuleerd. Dat betekent dat deze reizen worden omgeboekt of dat er een voucher wordt verstrekt. Het is belangrijk om te wachten of de reisorganisatie de reis zelf annuleert of niet. Als je als consument jouw reis zelf ‘voor de zekerheid’ of door bijvoorbeeld angst annuleert, terwijl nog niet vast staat dat de reis niet door kan gaan, heb je geen recht op een voucher met SGR-dekking én kan de reisorganisatie annuleringskosten in rekening brengen. Kosteloos annuleren kan alleen als duidelijk is dat de reis door de reisonderneming niet kan worden uitgevoerd.

Restantbetaling van de reissom

Ik krijg veel vragen of reizigers de restantbetaling moeten voldoen voor reizen die gepland staan voor de zomervakantie. Als niet met zekerheid gesteld kan worden dat de reis niet door kan gaan, dan bestaat de betalingsplicht van het restantbedrag nog steeds. Als de reiziger zijn betaling opschort, dan is deze in verzuim jegens de reisorganisator en zal de reisorganisator overgaan tot opzegging van de pakketreisovereenkomst. Dit heeft tot gevolg dat de annuleringskosten voor rekening van de reiziger komen. Dit is alleen anders als nu al bekend is dat de reis niet door kan gaan, bijvoorbeeld omdat de bestemming in een lockdownfase zit na 18 juni. Dan kan de reiziger doorgaans kosteloos annuleren en vervalt ook de betalingsplicht van het restantbedrag.

Vakantie in eigen land

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat ik samen met mijn cliënten uit de reissector voor behoorlijk wat juridische uitdagingen heb gestaan, en dat geldt nog steeds. Ik verheug mij erop om in de zomervakantie even twee weken bij te tanken. Dat ga ik doen in eigen land. Ik woon dicht bij het strand en daar zul je mij dan ook tijdens mijn vakantie veel kunnen vinden.”

Bekijk alle afleveringen van de rubriek Coronarecht.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top