Een zeventiende-eeuwse ets van Rembrandt is vereeuwigd met behulp van meerdere blockchains. Notaris Femke Stroucken (CMS) was bij het project betrokken. Doel van deze wereldwijde primeur: betere bescherming tegen kunstfraude.
De validatie van Rembrandts ets The Virgin and Child in the Clouds door validatiebedrijf V-ID vond plaats bij kunsthandel Douwes Fine Art in Amsterdam,. Door kunstwerken via blockchain te valideren, zijn ze beter beschermd tegen kunstfraude en kan de echtheid makkelijker en sneller worden vastgesteld.
Macrofoto’s
Eerst zijn de unieke kenmerken van de ets uit 1641 met macrofotografie gedigitaliseerd. Deze foto’s zijn samen met andere kenmerken (zoals gegevens over materiaal, formaat en historie van het werk) verzameld in een validatiebestand. Vervolgens is dit bestand opgeslagen in vier verschillende blockchains. Dankzij de blockchaintechniek kan iedere ontvanger van het Rembrandt-bestand binnen vijf seconden controleren of het nog steeds exact hetzelfde is als toen het werd gevalideerd.
Met de ingesloten macrofoto’s kunnen de unieke details, zoals aanzetten, markeringen en streken worden vergeleken met het fysieke werk, om zo de echtheid te controleren. In principe kan deze methode op elk fysiek object worden toegepast, denk bijvoorbeeld aan diamanten, archeologische vondsten of bewijsmateriaal.
Essentieel
CMS-notaris Femke Stroucken was bij de validatie aanwezig om de echtheid van de foto’s en informatie te bevestigen en om de identiteit van de betrokkenen vast te stellen. Stroucken: “Door bij dergelijke toepassingen aan de voorkant een bevoegdheidscontrole van partijen in te bouwen, wordt de betrouwbaarheid van informatie op de blockchain verhoogd. Het is immers van belang om te weten dat de persoon die een dergelijk certificaat afgeeft ook bevoegd is om dat te doen. In het validatieproces is daarom een essentiële rol voor de notaris weggelegd. Je kunt deze case vergelijken met het in depot nemen van een stuk bij de notaris.”
Er is een video over het project gemaakt.