Omdat we zaterdag de hele dag op volle zee zaten en het zondag een vrij hectische dag was, treft u hieronder het verslag van deze dagen.
Op vrijdagmiddag zijn we met ons team naar de bowlingbaan in Ipswich gegaan voor de nodige afleiding en om de strijdlust weer scherp te stellen. Bij terugkomst was er op de kade een mooi feestje gaande met fish & chips, vreugdevuren en opgeluisterd door de dj-installatie en verlichting van Team Philips.
Tegen middernacht is de vloot de sluis doorgegaan om aan de andere zijde, in de Orwell, aan te leggen. Om twaalf uur hebben we met taart en champange de verjaardag van onze teamgenoot Michiel Schouten gevierd.
Zaterdag 17 oktober
Na een korte nachtrust, zijn we zaterdagochtend om 4:00 uur opgestaan om de boot zeeklaar te maken. In de Orwell hadden we al een golfslag van 2 meter. Omdat deze alleen maar toe zou gaan nemen, hebben we alvast de pasta voor de avond voorbereid.
Tegen 9:00 uur zijn we op volle zee begonnen aan het tweede rak richting IJmuiden. In tegenstelling tot het eerste rak zijn hierbij de schepen afzonderlijk van elkaar gestart, zodat ze niet te dicht bij elkaar zouden liggen. Als voorspeld stond er een stevige wind (NW 6-7 draaiende naar NO 5-6) en waren de golven tussen de 3 en 5 meter. Dit leverde sensationele beelden op en zorgde voor een hoop adrenaline op het bovendek. Regelmatig sloegen grote golven over het dek en kantelde het schip tot zijn 45 graden.
Na een paar uur begon een aantal deelnemers wit weg te trekken en waar dat in resulteerde, laat zich raden. Uiteindelijk lagen er 4 teamgenoten de rest van de terugreis onderdeks en een drietal heeft zich er overheen kunnen zetten. Al met al een nette score, aangezien op het merendeel van de schepen 50-80 % geveld was.
Naast hoge golven en rollers over zee hebben we onderweg een hoop gezien: dolfijnen, windmolenparken in wording, grote container- en cruiseschepen en een prachtige zonsondergang. Uiteraard hadden we ook regelmatig de concurrentie in het vizier. We hebben de Gallant (Imtech) weten in te halen en op het moment dat we de Jacob Meindert (TNT) zouden passeren, hebben ze extra zeilen bijgezet, waardoor ze flink op ons zijn uitgelopen. Helaas hebben we ook de Iris (Simmons&Simmons) langs zij moeten laten gaan.
Om koers en snelheid te behouden, zijn we een aantal maal overstag gegaan; dat is voor een boot als de Stortemelk bepaald geen sinecure en vergt de inzet van zo’n 12 man. Om 18:00 uur is de wedstijd gestaakt, omdat door een gewijzigde stroming en afnemende wind het voor een aantal boten onhaalbaar zou zijn de finishboei te halen. Vanaf een uur of 21:00 zijn van dan ook op de motor verder gegaan.
Zondag 18 oktober
Zondagochtend om 4:30 uur zagen we Corus voor ons opdoemen en uiteindelijk hebben we om 5:30 uur in de Visserijhaven van IJmuiden aangelegd. Uiteraard moest op de geslaagde terugreis een goede borrel worden gedronken.
Tegen 10:00 uur is een tiental collega’s aan boord gekomen om het laatste stuk richting Amsterdam met ons mee te varen. Af en toe brak de zon even door en de sfeer was uitzinnig. Bij het naderen van Amsterdam werden we verwelkomd door het stoomschip ‘Christiaan Huygens’. Op dit schip hadden zich op initiatief van Philips de executives van de deelnemende bedrijven verzameld. Toen we om 14:00 uur aan de Javakade in Amsterdam hadden aangelegd, zijn de executives aan boord gegaan bij hun deelnemers om het enthousiasme voor de Rees met hen te kunnen delen.
Aan het eind van de middag barstte het eindfeest los in Fifteen. Na het diner vond de prijsuitreiking plaats. Op het tweede rak zijn we 6e geworden, een perfect resultaat. Helaas heeft dit in het eindklassement niet veel meer kunnen goedmaken, we zijn geeindigd als 10e. Het tweede rak is gewonnen door de Hr. Ms. Urania (Marine) en de winst van het eindklassement is gegaan naar IBM. Voor degenen die nog energie over hadden is het feest in Fifteen nog doorgegaan tot 23:00 uur.
We kijken terug op een zeer geslaagde Rees; niet alleen hebben we onze collega’s door en door leren kennen, ook zijn er talloze enthousiaste verhalen (en contactgegevens) uitgewisseld met de overige young professionals. Speciale dank gaat uit naar de bemanning van de Stortemelk, Mike, Marly en Menno, die samen met ons deze schitterende uitdaging zijn aangegaan en ons veel van het zeilen hebben bijgebracht. Het bedwingen van twee van de vier elementen geeft een machtig gevoel, brengt mensen bijeen en geeft genoeg stof tot nadenken.
Nu weer terug naar de werkelijkheid; iedereen zit weer fris en fruitig (en een ervaring rijker) achter het bureau, hoewel bij sommige nog het beeldscherm lijkt te gijpen en de stoel nog over de golven glijdt.
Volgende jaar zijn we er weer bij!