Service

Delen:

Op een wandeling ‘s avonds op weg naar een restaurant liepen we langs een enorm gebouw, met uiteraard een mooi hek en fraaie toegangspoort, en op dat gebouw stond “Taxpayer Service Hall’. Dat is nog eens mooi: ik kreeg visioenen van een mooie ontvangsthal waar je als belastingbetaler gastvrij wordt welkom geheten en waar je keurig geholpen wordt om je belastingen te mogen betalen. Dat is nog eens wat anders dan aangifte doen door DiGiD, met een belastingtelefoon die net zo werkt als veel andere call centra met eindeloos keuzemenu’s en dan toch net niet je vraag beantwoorden of oplossen. Zo moet belasting betalen hier toch een groot feest zijn, al is het maar omdat de tarieven lager zijn. Leve de Taxpayer service hall!!!!

Een sluiting van een conferentie is, net als de opening, niet gewoon een sluiting of een opening, maar een closing of opening ceremony. En de toegang tot onze compound, met kleine hekjes en slagbomen, heet een Poort. Een vrije dag, of een feestdag, heet een Festival. Dat heeft toch allemaal iets feestelijks en groots! 

Over groot gesproken. Omdat we ook nog wel iets van het land wilden zien, en ik al eens slechte ervaringen had gehad met een vliegreis van Sjanghai naar Beijing, zijn we laatst maar met de trein gegaan. Het fonkelnieuwe treinstation voor de HSL ligt buiten Sjanghai naast het domestic vliegveld. Een enorme hal van tientallen meters hoog en vele voetbalvelden groot. Net als een enorme vertrekhal van een groot vliegveld. Met prima stoelen om te wachten. En een kwartier voor aanvang van de reis mochten we het perron op en de trein in. Die reden trouwens allemaal op tijd! Ook de onze. Op de minuut af deden we er de geplande 4.55 minuten over de kleine 1400 kilometer. En in Beijing aangekomen, wederom de ervaring van een enorm station met een zo mogelijk nog grotere aankomsthal. De treinen zijn in eigen productie in elkaar gezet in China. In no time en zo te ervaren zonder kinderziekten, met een constante snelheid van iets boven de 300 km. En met maar twee stops, in, hoe kan het anders, heeeeele grote stationshallen. En die waren allemaal prachtig glimmend gepoetst en geveegd.

De catering aan boord  was overigens ook goed verzorgd. Afval wordt continu opgehaald. Koffie, ijsjes en eten werden verkocht. En de toiletten werden zeer regelmatig gecontroleerd door de stewardessen en zo nodig schoon gemaakt. Er was zeep om je handen te wassen, stromend water, wc papier, papieren handdoekjes en het was tot het einde van de reis blinkend schoon. En bij aankomst werd de trein nogmaals van binnen en van buiten gepoetst.

Zo is belastingbetalen een feest, wordt het geld goed besteed en is reizen met de hoge snelheidstrein dat ook. Hij rijdt, rijdt op tijd, en is schoon, net als de stations. Daarna deden we er twee uren over om thuis te komen met de auto, want we zaten in het begin van het spitsuur.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ook interessant:

Scroll naar boven