Partnerbijdrage van

Stappen zetten in de metaverse; hoe zit het met juridische en fiscale aspecten?

Er bestaat niet zoiets als één metaverse. De metaverse is feitelijk een verzameling van metaverses, dat wil zeggen: virtuele werelden, met verschillende doelen en eigenaren, waartussen je (eventueel met een avatar) vrij kunt bewegen en je digitale bezit en betaalmiddelen kunt gebruiken. In deze virtuele werelden kun je anderen leren kennen, entertainen en geëntertaind worden, gamen, shoppen, werken en leren.

Delen:

Benjamin van Kessel, partner IP tech bij Baker McKenzie

Hoewel er nog geen standaarden zijn om metaverses te bouwen en te verbinden, zijn de contouren van de metaverses wel al zichtbaar. Bekende voorbeelden zijn gaming platforms Illuvium en Roblox, maar ook Sandbox waar men virtuele goederen als NFT’s kan creëren en verhandelen. In dit artikel staan we aan de hand van veel gestelde vragen kort stil bij met de metaverse samenhangende juridische- en belastingaspecten, waaronder intellectueel eigendom, data privacy, consumentenrecht en BTW.

Veel bedrijven en merken zijn nu aan het inventariseren hoe en of ze de metaverse willen betreden of hebben er net hun eerste stappen gezet. Een logische keuze, want het biedt de kans om als eerste een (nieuwe) relatie op te bouwen met consumenten, je producten te ontwikkelen en te laten zien, maar ook om je (virtuele) producten te verkopen. Maar nieuwe vormen van identiteit, eigendom en interactie in de metaverse leveren ook veel nieuwe vragen op. Met antwoorden die soms lastig te geven zijn, omdat de juridische en fiscale kaders net als de metaverse zelf ook nog volop in ontwikkeling zijn.

 

Hoe ga je nieuwe samenwerkingen aan?

Roger van de Berg, legal director Tax bij Baker McKenzie

De eerste stappen in de metaverse zet je bijna altijd in samenwerking met een of meer derde partijen. Kennis en capaciteit om zelf een platform te ontwikkelen zitten namelijk meestal niet in-house. Er is een veelvoud aan bestaande mediaplatforms (van gaming-, console- tot sociale mediaplatforms) dat je kan gebruiken. Deze platforms hebben een eigen gebruikersbasis en dito gebruiksvoorwaarden. Grote kans dat deze gebruiksvoorwaarden (ten nadele) afwijken van jouw eigen voorwaarden.

De uitdaging is er om te zorgen dat je ’merk’ goed beschermd blijft, bijvoorbeeld door op individuele basis andere afspraken te maken met het platform. Uiteraard is het ook van belang om met ontwikkelaars, agencies en designers goede juridische afspraken te maken. Het verkrijgen van ruime licenties, maar liever nog het verkrijgen van de intellectuele eigendomsrechten op de geleverde producten/diensten, is daarbij een must. Ook moet je goede schriftelijke afspraken maken met artiesten en influencers die jouw product promoten. Via welke online kanalen mogen zij jouw product promoten? Mogen ze dat ook via een avatar?

Moet je bestaande samenwerkingen herzien?

De metaverse biedt mogelijkheden die waarschijnlijk niet waren voorzien toen jouw bedrijf overeenkomsten afsloot met bijvoorbeeld de huidige distributeurs en detailhandelaren. Hebben die straks nog wel een rol in jouw nieuwe businessmodel? Misschien sla je als groothandel hier de stap van retailer wel over en ga je direct zakendoen met de consument.  Het is dus zaak dus om naast metaverse specifieke samenwerkingsafspraken ook de contracten met bestaande samenwerkingspartners tegen het licht te houden en na te gaan wat elke partij mag doen (en laten) wanneer het gaat om metaverse- gerelateerde initiatieven.

Lees op de NGB-website het hele artikel over consumentenrechten en privacy borgen, intellectuele eigendomsrechten beschermen en btw betalen.

Delen:

NGB

Het NGB is dé beroepsvereniging voor bedrijfsjuristen. Door opleidingen en bijeenkomsten stelt het NGB jou als bedrijfsjurist in staat je professionele kennis en kunde…

Meer berichten van partner

Scroll naar boven