Hoewel er nog geen standaarden zijn om metaverses te bouwen en te verbinden, zijn de contouren van de metaverses wel al zichtbaar. Bekende voorbeelden zijn gaming platforms Illuvium en Roblox, maar ook Sandbox waar men virtuele goederen als NFT’s kan creëren en verhandelen. In dit artikel staan we aan de hand van veel gestelde vragen kort stil bij met de metaverse samenhangende juridische- en belastingaspecten, waaronder intellectueel eigendom, data privacy, consumentenrecht en BTW.
Veel bedrijven en merken zijn nu aan het inventariseren hoe en of ze de metaverse willen betreden of hebben er net hun eerste stappen gezet. Een logische keuze, want het biedt de kans om als eerste een (nieuwe) relatie op te bouwen met consumenten, je producten te ontwikkelen en te laten zien, maar ook om je (virtuele) producten te verkopen. Maar nieuwe vormen van identiteit, eigendom en interactie in de metaverse leveren ook veel nieuwe vragen op. Met antwoorden die soms lastig te geven zijn, omdat de juridische en fiscale kaders net als de metaverse zelf ook nog volop in ontwikkeling zijn.