‘Tenants should socialize, not criticize!’

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

In Nederland zijn huurders goed beschermd door de wet. Huur je een huis, dan kan de eigenaar niet zomaar zeggen : we hebben geen zin meer, we zeggen de huur op. De wet kent specifieke redenen die een huuroverneekomst kunnen beeindigen. Voor de verhuurder geldt een zware bewijslast dat de wettelijke opzeggingsreden zich voordoet.

Hoe anders is dat in New York! Ik woon in een mooi en groot appartementsgebouw, portier beneden, zwembad op het dak, sportschool in het gebouw. De verhuurder organiseert zelfs een ‘huurdersgemeenschap’. Via een aparte website, alleen voor de huurders uit het appartementsgebouw toegankelijk, kunnen huurders met elkaar contact leggen. Zoek je een babysit of zoals in mijn geval hulp bij het invullen van belastingformulieren, dan zet je een berichtje op de site. De verhuurder wil met deze faciliteit saamhorigheid in het gebouw stimuleren. Leuk idee en aardig van de verhuurder. Maar als die huurders zich gaan roeren en bepaalde kwesties aan de orde stellen, die de verhuurder niet bevallen, dan blijkt opeens dat de machtsverhoudingen onredelijk verdeeld zijn.

Een van de huurders uit mijn gebouw, David Grand, had zich beklaagd dat hij moest betalen voor het gebruik van de vleesgrill op het inmense dakterras, terwijl beloofd was dat je gratis je barbecueparties op het dakterras kan houden (ja, ik weet het, er zijn ergere problemen in de wereld). Hij vond geen gehoor bij de verhuurder en zette zijn klacht op de website. Andere huurders droegen hun steentje bij en kwamen met hun klachten in dezelfde orde van grootte, zoals waarom gaat de sauna al om tien uur ‘s avonds dicht?

Eerst weigerde de verhuurder nieuwe berichten op de website die ‘afbreuk konden doen aan de gemeenschapszin.’ Lees: wij dulden geen kritiek. David Grand: “Ik kreeg het gevoel : Big Brother is watching us.’ Hij kreeg geen berichten meer op de website geplaatst. Als daad van verzet richtte hij buiten de website van de verhuurder om een eigen yahoo discussie groep op. Daar wisselde hij ervaringen met andere huurders uit. Dat schoot de verhuurder in het verkeerde keelgat. ‘Tenants should socialize, not criticize!’ Een tijdje later liep de huur af. Hier in New York sluit je als huurder een jaarcontract. De verhuurder kan na dat jaar de huur verhogen. David Grand wilde de huur verlengen met nog een jaar. Maar dat ging niet door. ‘We begrijpen dat je het hier niet naar je zin hebt. Dus beslissen we voor jou, de huur eindigt.’

Zonder huurbescherming sta je machteloos tegen een verhuurder die geen zin heeft in een mondige huurder. Voor David en zijn hoogzwangere vrouw geen pardon. Ze moesten hun huis uit. Andere huurders zijn te bang om nog berichten op de website te plaatsen over huurdersonderwerpen. Nu lees je er alleen nog over babysitters, hondenuitlaters en een vraag om hulp bij het invullen van belastingformulieren.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top