Tevredenheid over aanpak veel voorkomende criminaliteit

Delen:

12 juli tevredenheid over aanpak ZSMDe veel voorkomende criminaliteit wordt daadkrachtig, snel, passend en efficiënt aangepakt. Alle ketenpartners die zijn betrokken bij de ‘ZSM-werkwijze’ zijn tevreden over de behaalde resultaten  en ‘niemand wil meer terug naar de situatie daarvoor’. Dit blijkt uit een tussenevaluatie over het eerste lustrum van de ZSM-aanpak.

Met ZSM – Zorgvuldig Snel Maatwerk of Zo Spoedig Mogelijk, maar tal van andere begrippen vallen inmiddels onder de afkorting ZSM – worden veel voorkomende delicten afgedaan door het Openbaar Ministerie, dus zonder de rechter. OM, politie, Slachtofferhulp Nederland, Raad voor de Kinderbescherming en de reclassering werken met elkaar samen op één locatie aan wat ze zelf ‘betekenisvolle afdoening’ noemen. Jaarlijks wordt er gemiddeld twee derde van de veel voorkomende criminaliteit – zo’n 200 duizend zaken – via ZSM in behandeling genomen.

Naar ieders tevredenheid, blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit Utrecht uitvoerde in opdracht van het WODC en dat inmiddels door de minister van Veiligheid en Justitie is aangeboden aan de Tweede Kamer. In de afgelopen vijf jaar is er een hechte samenwerking ontstaan tussen de vijf ketenpartners, met belangrijke innovaties tot gevolg. Er is sprake van een goede schade-inventarisatie en er is bijzondere aandacht voor de specifieke wensen en belangen van het slachtoffer. Bij alle ZSM-partners is een ‘jeugd-mindset’ ontstaan. De combinatie van straf en zorg leidt ertoe dat criminele carrières bijtijds worden afgebogen.

Wel wijzen alle partijen op het belang van een goede aansluiting van de advocatuur in de eerste fase van het opsporingsonderzoek. De ketenpartners en het ministerie van Veiligheid en Justitie werken er in overleg met de advocatuur aan om de rechtsbijstand op ZSM op korte termijn verder vorm te geven.

De onderzoekers constateren ook knelpunten. Bij het ‘betekenisvol’ afhandelen van zaken is er een zekere spanning tussen de drie in ZSM gehanteerde uitgangspunten: snelheid, kwaliteit en effectiviteit. In de praktijk is het soms lastig om hier een goed evenwicht in te vinden. Verder vraagt de ZSM-werkwijze om een andere inrichting van werkprocessen en een betere IT-ondersteuning om de informatie uitwisseling tussen ketenpartners te optimaliseren. Ook vragen de ketenpartners aandacht voor de manier waarop ZSM moeten worden gefinancierd.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven