The Strangest Case of All Time?

Delen:

Goedemorgen Literatuurvrienden!

Vorige week heb ik verzaakt. Ik had een mooi boek de revue willen laten passeren, maar ik kreeg het ei voor de aflevering niet gelegd. Volgende week dan maar, dacht ik, want dan leggen alle vogels een ei, ook al is het dan pas Pasen, en nog geen mei. Maar op Goede Vrijdag te schrijven over duivels vuur in alle staten, uitmondend in een 69 in een gedicht van Mallarmé vond ik niet passen bij de dagen van הוה. Zijn zoon bracht mij op het spoor van een zaliger idee, namelijk een analyse van diens zaak in AD 33 tegen de ‘Temple Authority‘ in Jerusalem, zoals treffend beschreven door Peter Seddon in ‘The Strangest Case of All Time?’ (opgenomen in de bundel ‘The Law’s Strangest Cases – Extraordinary but true incidents from over five centuries of legal history): de zoon J.C. overleed op 3 april 33 – ‘strangely some say it was three years earlier – een dag die sedertdien bekend staat als Goede Vrijdag, de dag voor Pasen. Dat J.C. toen overleed is overigens niet voor iedereen evident: ‘The records are inconclusive‘. De executie van J.C. was een barbaarse daad. Van een ‘proper trial‘ was geen sprake. Het vuile werk werd gedaan door ‘a hastily convened mock court presided over by officials of varying degrees of corruption.‘ Bovendien werd deze ‘trial‘ gevoerd overeenkomstig ‘Jewish law within which the empowerment to pass a death sentence was questionable.’ De Joodse autoriteiten droegen om die reden op gezochte gronden de berechting van J.C over aan de Romeinen, die beschikten over een onbegrensd scala van straffen.

Maar Pontius Pilatus, de Romeinse prefect van Palestina, zag aanvankelijk geen brood in het bestraffen van J.C., hoezeer daartoe wellicht wel juridische gronden waren: ‘Yes, he had entered Jerusalem during the week preceding the great festival of Passover. Yes, he had aroused great fervour among many of the 300,000 pilgrims gathered in the city. Yes, he had preached at the temple and overturned the stalls of merchants trying to conduct business around it. He was a dissidents of sorts, it was true. Perhaps even a prophet, as his disciples were to claim. But was he really ‘King of the Jews’, a direct threat to Roman authority? And was he truly ‘the son of God’ or just a harmless traveller with ideas beyond his station, skilled at making capital from a gullible public?

Pontius Pilatus, die naar goed gebruik, ter gelegenheid van het Paasfeest één gevangene in vrijheid stelt, neigt er naar om J.C. niet te veroordelen, maar hij is niet zeker van zijn zaak en opteert voor een nouveauté: ‘He was, too, rather afraid of the reaction of the prisoner’s followers if the death sentence was confirmed. He decided to pursue a novel judicial procedure, putting the vote to the gathered crowd of Jews.’

‘J.C. is onschuldig!‘ houdt hij hen voor, maar ‘his charismatic appeal‘ mag niet baten: ‘the prisoner got the thumbs-down from the majority and was therefore sent to execution on nothing more than a public show of hands.‘ Barabbas, ‘a known murderer‘ spint er garen bij: hij wordt in vrijheid gesteld, ‘to compound the treachery of this flagrant miscarriage of justice.’

Na vernederd, beschimpt en geslagen te zijn door zijn bewakers, wordt J.C. gedwongen bij het krieken van de dag zijn kruis te dragen naar de Calvarieberg, waar hij wordt gekruisigd: ‘It took six lingering hours for the death by crucifixion to run its course.’

Een zaak moet niet schandelijker worden, zou iedere rechtgeaarde advocaat zeggen, maar er zijn bijkomende omstandigheden die de zaak zelfs nog wanstaltiger maken: ‘the condemned man had been betrayed by a ‘supergrass’ who was one of his own gang. And, by way of further sensationalism, some reports confirmed that the crucified man, after he had been taken from the cross by his friends, came back to life three days later.

Voor de roddelpers zou zo’n verhaal overigens nu de kip met de gouden eieren zijn: ‘Was Pontius Pilate, the Roman Governor of Judea, really the villain of the piece? Or did that dubious honour fall to the Jewish high priest, Caiaphas, head of the ‘kangaroo court’ that contrived the prisoner’s demise? Could someone dish the dirt on Barabbas, the reprieved murderer? We need an exclusive interview with the ‘grass’, Judas Iscariot – headline the piece THE KISS OF DEATH and offer him thirty shekels. Has anyone tracked down the ‘dead’ man, Jesus of Nazareth? Is he really still alive, or was it the ‘resurrection men’, the body snatchers, who left the rock-cut tomb devoid of a corpse? There have been reported sightings, but could there be an impostor on the loose? Just get that story!

Bijna tweeduizend jaar buigen geleerden zich over deze zaak: ‘the accounts of the events in Jerusalem are tantalisingly at odds with each other. Even those written a few decades later based on eyewitness evidence offer disparate solutions. Should we believe St Luke or should we favour other chroniclers of the biblical age? What, after all, really is the Gospel truth? Scholars have argued the case since time immemorial. Bitter wars have been fought over the principles involved. Followers of the Christian religion believe passionately that the accused was cruelly wronged and that he did rise again. Sceptics say it’s all a load of bunkum, just a heavily embroidered folk tapestry with far too many loose ends showing.’

Hoe dan ook, waarde literatuurvrienden, ‘The Temple Authorities v. Jesus of Nazareth is arguably the strangest legal case of all time, so enshrouded in mystique that the whole truth seems likely to remain undiscovered for eternity. As we go to press the jury is still out and seems set to deliberate for some time.’

Still out there to deliberate for some time?
BANNING N.V.

Gino van Roeyen

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ook interessant:

Scroll naar boven