Tien rechtbanken vragen feedback over werk van rechters en bodes

Delen:

28 juli Pilot tien rechtbankenDe Rechtspraak start in september een pilot waarin procespartijen feedback kunnen geven over het werk van de rechter (ter zitting) en van de bodedienst. Van het inzicht in het eigen handelen kunnen de bodes en de rechters leren, verwacht de Rechtspraak.

Hoe goed legt een rechter uit hoe de zitting zal verlopen? Is de uitspraak begrijpelijk? Hoe is de ontvangst bij de receptie en door de bode? Naar deze zaken zijn rechters en bodes benieuwd. Ze komen aan de orde in een pilot die op 1 september begint en die loopt tot 1 december 2016. Negen rechtbanken (ieder met één sectie, zoals strafrecht, familie en jeugd, kanton en kort geding) en het gerechtshof Amsterdam (raadkamer gevangenhouding) doen mee aan de pilot. Aan alle procespartijen die op zitting komen wordt feedback gevraagd.

Die gaat ook over het algehele optreden van de rechter, of de zitting goed is te volgen, of partijen zich gekend voelen in hun belang, over de duur en de leiding van de zitting en of – in civiele zaken – voldoende wordt geholpen bij het vinden van een oplossing. De bodedienst wordt vooral bevraagd over de ontvangst door de receptie, de beveiliging en de ontvangst door de bode bij de zittingszaal.

Wie wil meedoen – dat kan anoniem – krijgt via de mail een link, die leidt naar een online vragenlijst. Een onafhankelijk adviesbureau, Amplixs Management, verwerkt de gegevens. Overigens is het ook mogelijk feedback met naam in te dienen. Meedoen kan nooit van invloed zijn op de uitspraak, garandeert de Rechtspraak: de rechter ontvangt de feedback pas ná de uitspraak. Wat rechters met deze feedback doen is aan hen zelf.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven