Toekomst advocatuur: turen in glazen bol

Delen:

wkmeetingTerwijl buiten de bezoekers zich vergaapten aan de geschiedenis van ons land, bogen binnen, in een zaaltje van themapark Archeon een 70-tal advocaten, kennismanagers en consultants zich over het thema van de Toekomst van de Advocatuur. Organisator Wolters Kluwer organiseert met enige regelmaat deze bijeenkomsten onder de noemer van Lawpreneurs en wil daarmee  de aandacht vestigen op onderwerpen die relevant zijn voor zowel deze juridische uitgeverij als haar klanten.

Gekozen werd voor een tweeledige aanpak. In het eerste deel mocht Jeroen Zweers, directeur innovation bij Kennedy Van der Laan vertellen over zijn eigen ervaringen en inzichten, terwijl in het tweede deel wat toepassingen werden getoond van de mogelijkheden die automatisering biedt voor in dit geval advocaten.

Zweers werkte 17 jaar bij het kantoor Dirkzwager en gaf mede gezicht aan het begrip Kennis Delen dat dit kantoor de laatste paar jaar sterk inhoud heeft gegeven. En niet zonder resultaten: zo nam het bezoek aan de website zeer sterk toe, was er een forse omzetgroei te zien en werd de naam Dirkzwager een ‘brand’.

Dutch Legal Tech

Als een van de initiatiefnemers van Dutch Legal Tech is Zweers behoorlijk actief met aandacht te vragen voor grote veranderingen die ons te wachten staan. In zijn inleiding toonde Zweers een groot aantal voorbeelden van deze vernieuwingen. Meest spectaculaire daarvan is de IBM supercomputer Watson die in de Verenigde Staten al met succes in de medische wereld actief is, en waarmee ook in de juridische wereld wordt geëxperimenteerd.

De verwachtingen ten aanzien van het gebruik zijn daar hooggespannen. Voorlopig zal de introductie in Nederland nog wel even op zich laten wachten omdat de taalgevoeligheid van dit soort lerende systemen extreem groot is en het Nederlands nu eenmaal een commercieel weinig aantrekkelijk taalgebied is.

Na Zweers was het tijd voor twee deelsessies. Terwijl in de ene Hans Kurvers van Zenon Scheidingsdesk liet zien wat kantoorautomatisering voor zijn organisatie heeft betekend, lichtte Paul Bartelings, directeur learning & knowledge bij HVG, toe wat voor zijn organisatie de beslissing inhield over te stappen naar geautomatiseerde maatwerkcontracten volgens de tool SmartDox van Wolters Kluwer. Duidelijk werd dat het niet simpel is een goede afweging te maken van de kosten en baten van dit soort systemen. Zelf schatte Bartelings in dat wanneer een medewerker in drie jaar minimaal 20 contracten met het systeem zou maken, dat er dan sprake was van terugverdienen. Maar, zo haastte hij zich er aan toe te voegen, het gaat niet alleen maar om de dienstverlening efficiënter in te richten. Er kan bijvoorbeeld ook een belangrijke intern werkende leercomponent aan een dergelijk systeem vastzitten.

Uit de vragen uit de zaal kwam vooral nieuwsgierigheid naar voren naar wat een dergelijk systeem betekent voor de financiële relatie met de cliënt. Kan de advocaat het behaalde voordeel in eigen zak steken of wordt dat doorberekend naar de klant? Uit de reacties bleek dat veel van de aanwezigen nog het aloude uurtje-factuurtje-systeem hanteren, terwijl volgens Bartelings de introductie van dit soort systemen beter past bij het hanteren van vaste prijsafspraken.

Voor meer informatie over de presentatie van Jeroen Zweers klik hier

Voor meer informatie over de presentatie van Paul Bartelings klik hier

Voor meer informatie over de presentatie van Zenon (Hans Kurvers) klik hier

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven