Trends in de juridische automatisering

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Een paar maanden geleden is er een interessant rapport verschenen over automatisering bij advocatenkantoren. Wereldwijd deden meer dan 700 IT-ers van advocatenkantoren mee aan een internationale survey met vragen over diverse trends in de IT en de implicaties voor de advocatuur. Grofweg 80% van de ondervraagde IT-ers zijn werkzaam in Engeland en Amerika, maar de resultaten zijn zeker ook interessant voor de Nederlandse advocatuur en geeft een mooi inzicht in wat wij de komende tijd kunnen verwachten aan vernieuwingen.

Tablet Computers

Eén van de vragen in de enquête ging over het gebruik van tablet computers (zoals de iPad) binnen de advocatuur. Maar liefst 82% van de IT Directors geeft aan dat hun kantoor bezig is te bepalen hoe deze apparaten strategisch ingezet zouden kunnen worden. Dit is een opmerkelijk hoog percentage, immers, de advocatuur loopt nooit voorop als het gaat om het inzetten van nieuwe technologieën en de iPad is nog maar anderhalf jaar op de markt.

Eén van de eerste grote kantoren die vorig jaar “officieel” aan de slag gingen met de iPad was Eversheds. In samenwerking met externe twee externe IT leveranciers werd een project gedefinieerd om de tablets op een strategische manier in te zetten: “Eversheds Anywhere“.

De vraag is niet meer óf tablet computers hun weg zullen vinden binnen de advocatuur, maar meer “hoe” en “wanneer”. Het gebruikersgemak is optimaal, er komen steeds meer juridisch-specifieke Apps op de markt en het is zelfs mogelijk om alle functionaliteit die men op kantoor heeft ook op de iPad aan te bieden, via Citrix of een gelijkwaardige applicatie.

Cloud Computing

Ook Cloud computing kwam aan de orde in de enquête. Zoals verwacht kon worden is de helft van de ondervraagden terughoudend, met als voornaamste reden: compliance issues. Een opvallende uitkomst is het feit dat IT-ers werkzaam op het vaste land van Europa negatiever zijn dan hun collega’s in Engeland en Amerika.

Toch zal Cloud Computing uiteindelijk ook zijn weg vinden binnen de advocatuur in Nederland. Waarschijnlijk zullen de kleinere kantoren de stap naar de Cloud als eerste zetten, aangemoedigd door de hoge mate van flexibiliteit, de voorspelbare en transparante kosten, de “ontzorging” van de ICT omgeving en het gebruikersgemak. Twee vragen die echter steevast naar voren komen bij gesprekken die ik voer over Cloud Computing zijn:

  1. Als mijn Cloud Provider failliet gaat, wat gebeurt er dan met al mijn data, en kan ik daar nog bij komen, en / of veilig stellen?
  2. Waar staat mijn data? Hoe ben ik er zeker van dat alles binnen de landsgrenzen blijft?

Het feit dat dit de twee voornaamste vragen blijken te zijn toont aan dat er niet wordt getwijfeld aan de techniek zelf.

Business Intelligence

Een ander hot topic in de advocatuur is het gebruik van Business Intelligence (BI) software. Het blijkt dat 60% van de ondervraagden aangeeft dat hun advocatenkantoor met Business Intelligence software werkt. Net iets meer dan de helft laat weten dat deze software in hun kantoor meer doet dan alleen het rapporteren over kosten en een derde gaat nog een stap verder en linkt de BI software aan de “Key Performance Indicators” (KPIs) van het kantoor. Verder blijkt dat de kantoren uit Engeland iets voorlopen op hun branchegenoten uit de Verenigde Staten.

Afgaande op de vele gesprekken die ik voer met verschillende grote en kleine Nederlandse advocatenkantoren kan ik concluderen dat er reeds een aantal top-50 kantoren serieus bezig is met het in kaart brengen van de diverse mogelijkheden die er op de markt zijn. Een aantal grote kantoren is zelfs al bezig met BI projecten, en deze gaan natuurlijk veel verder dan de standaard rapportages uit de practice management systemen.

Kortom, er is nog genoeg te doen in de juridische automatisering!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top