Uitbreiding van het commercieel portretrecht, ook naar anderen dan alleen ‘celebrities’ is zeer goed verdedigbaar. Op dit moment bestaat onduidelijkheid over hoever dit recht precies gaat. Dus meer regelgeving op dit punt is gewenst. Een pleidooi om dit niet te doen, alleen meer om meer regelgeving te vermijden, mist grond.
Dat was een van de conclusies die kon worden getrokken na het aanhoren van de discussie op een afgelopen maandag door het juridisch PAO in Leiden georganiseerde bijeenkomst over commercieel portretrecht. De fine fleur van de Nederlandse deskundigen op dit gebied, plus een 250 aantal andere belangstellenden die ook geïnteresseerd waren in de drie PO-punten die waren te behalen, luisterden in een kleine drie uur naar maar liefst elf sprekers die elk een stukje van de thematiek voor hun rekening namen. De datum van het symposium was niet toevallig want maandag 19 januari was het precies dertig jaar geleden dat de Hoge Raad een uitspraak deed rond de toenmalige televisieserie ‘t Schaep met de vijf pooten’, waarmee voor het eerst op het hoogste niveau in de Nederlandse rechtspraak het commercieel portretrecht werd erkend.
AG bij de Hoge Raad mr. J. Huydecoper vertelde de aanwezigen dat het slechte nieuws was dat er meer regelgeving moet komen op dit onderdeel van het Intellectuele Eigendom. Het goede nieuws, aldus Huydecoper, is: "dat het een uitdagende opgave is om hierover goed na te denken, dat we vervolgens daardoor de huidige onzekerheid verhelpen en het recht verder inkaderen."
De sprekers op de bijeenkomst lieten tal van voorbeelden de revue passeren waaruit bleek dat vooral de bekende Nederlander in toenemende mate een beroep doet op zijn of haar recht het commercieel misbruik te maken van hun portretrecht tegen te gaan. En dus was het een middag die het teken stond van de rechten van Frans Bauer, Armin van Buuren, Madonna, Dick Advocaat, de premier en het Koninklijk Huis, om maar een paar van de betrokkenen te noemen. Mr. Antoon Quaedvlieg gooide nog een zorgvuldige geregisseerde steen in de vijver door zich hardop af te vragen waar deze ‘idiotie van de celebrity-aanbidding naar toe leidt’: "Wie profiteert nu precies van regelgeving op dit gebied en welk maatschappelijk nut is hiermee gediend?", aldus Quaedvlieg. De discussie speelde zich echter verder vooral af tussen een aantal professoren die elkaar sowieso al regelmatig ziet en spreekt in het IE-debat en elkaars opvattingen wel zo’n beetje kennen.
In het februarinummer van Mr. zal een fotoverslag van deze bijeenkomst verschijnen.


{mosgoogle}
{mosmodule module=Laatste nieuws}