Tijdens het congres ‘De formele Awb-procedure of informele aanpak’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van afgelopen maandag presenteerde de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer een bezwaarwijzer voor overheden en burgers.
De bezwaarwijzer maakt duidelijk hoe overheden en burgers verstandig kunnen omgaan met de mogelijkheden van bezwaar.
Doel van de wijzer is te voorkomen dat een besluit van een overheid als vanzelf tot een bezwaar leidt. Een bezwaarprocedure is voor burgers vaak een lang en frustrerend proces en niet altijd de juiste oplossing voor het probleem. Voor overheden is zo’n procedure ook kostbaar en tijdrovend. Brenninkmeijer: “Natuurlijk moeten burgers bezwaar kunnen maken als dat nodig is. Maar ik vind dat bij te veel bezwaarprocedures de verhoudingen alleen maar verziekt raken. Veel juridisch gehakketak dat voor de betrokken burger en overheid weinig zinvols oplevert. Goed overleg blijkt vaak veel beter te werken. Met een helder besluit en met goede communicatie draag je bij aan een meer constructieve verhouding tussen burger en overheid.”
Voor burgers heeft de ombudsman een bezwaarkaart gemaakt. Overheden kunnen die kaart gebruiken als bijsluiter bij beschikkingen. Op dit moment ontwikkelt Brenninkmeijer ook een beschikkingenwijzer die de overheid kan gebruiken als leidraad bij het schrijven van duidelijke beslissingen. De verwachting is dat die begin juni gereed is.
Klik voor het gehele bericht hier.