Veilig online shoppen in de hele EU

Delen:

Beeld bij online shoppebBijna iedereen doet het wel eens: online iets bestellen, een dvd’tje bijvoorbeeld. De Europese Commissie is onlangs met twee voorstellen voor richtlijnen gekomen die moeten gaan gelden voor dergelijke transacties in de Europese Unie. In het kader van het huidige Nederlands voorzitterschap van de EU werd afgelopen donderdag 4 februari een workshop gehouden over die twee richtlijnen, in ons eigen Amsterdam.

De workshop vond plaats in een lounge van het futuristische filmmuseum Eye  aan het IJ. Met uitzicht op voorbij trekkende vrachtschepen en – aan de overkant van het water – op het al even moderne Paleis van Justitie werd de hele dag uitgetrokken om de richtlijnen eens goed door te lichten. De aanwezigen – zo’n veertig vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, ambtenaren uit verschillende landen en academici – deden naar hartenlust mee: zij stelden kritische vragen aan een afgezant van de Europese Commissie, Dirk Staudenmayer, die de voorstellen met verve verdedigde.

Het gaat om een richtlijn over goederen met digitale inhoud (die dvd bijvoorbeeld) én om een richtlijn over online afgesloten contracten plus andere koop-op-afstand-contracten. De reden voor deze voorstellen? In de VS wordt in de staten onderling véél meer online verkocht dan in de EU, de Europese lidstaten hebben nu grotendeels nog geen regels over online transacties en vóórdat we straks 28 verschillende systemen hebben, kunnen we maar beter actie ondernemen. Als we één Europees regelsysteem hebben, is het voor bedrijven veel aantrekkelijker overal in de EU zaken te doen en kan de Europese consument er van uitgaan dat hij goed beschermd wordt, of hij nu in Nederland, Duitsland, Italië of Hongarije iets koopt.

De aanwezigen waren over sommige aspecten van de richtlijnen erg enthousiast. Als dé grootste winst werd gezien dat de definitie van ‘consument’ in de digitale inhoud-richtlijn óók omvat: gebruikers van gratis online producten. Daarvoor hoeft de consument dan wel geen geld te betalen, maar betalen doet hij wel degelijk, namelijk met data over hemzelf. Daarom wordt krijgt hij gewoon consumentenbescherming.

Maar er werd toch vooral veel kritiek geuit. Hoezo, een richtlijn voor online contracten en andere koop-op-afstand contracten? Iedere bestelling online is toch een koop op afstand, dus vanwaar deze titel? Tja, dat heeft de volgende verklaring: we moeten online kopen harmoniseren, maar het wordt wel erg verwarrend als de andere kopen-op-afstand dan anders geregeld zijn. Vandaar.

Met dit soort argumenten namen de workshopdeelnemers geen genoegen: want straks moet één en dezelfde ondernemer Europese regels toepassen als hij online iets verkoopt, maar als hij gewoon in zijn winkel staat te verkopen gelden zijn nationale regels. En wanneer noem je iets ‘online gekocht’? Als die ene paarse trui niet in de winkel ligt, helpt de verkoopster je soms met het bestellen van die trui, online, bij een ander filiaal, maar mag je hem gewoon in deze winkel komen ophalen. Heb je die trui dan online gekocht of in de winkel?

Zo kwamen er de hele dag van allerlei gevoelige punten aan bod. Ze werden met vlijt genoteerd door Europese Commissie-man Staudenmayer. De voorstellen zijn per slot van rekening nog maar voorstellen. Het Europees Parlement en de Europese Raad moeten nog akkoord gaan en tot die tijd kan er van alles veranderen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven