“Vernieuwd inloopspreekuur Juridisch Loket doekje voor het bloeden”

Delen:

juridisch loketSinds gisteren zijn de balies van alle vestigingen van het Juridisch Loket gesloten. Rechtzoekenden zijn nu aangewezen op telefonische of online advisering. Het bestuur van het Juridisch Loket besloot na een storm van kritiek echter tot behoud van een – zij het marginaal – inloopspreekuur. “Niet meer dan een doekje tegen het bloeden”, meent Hein Vogel, voorzitter van de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland (VSAN).

Per 7 april 2015 sloten twintig vestigingen van het Juridisch Loket hun balies. Gisteren volgden de overige tien vestigingen. Alleen zo kan het hoge aantal rechtzoekenden worden geholpen, legt Jan Albert Waal, algemeen directeur van het Juridisch Loket, uit. “Het Juridisch Loket moet het vandaag de dag met minder personeel doen en dat personeel kan slimmer worden ingezet als de advisering in eerste instantie telefonisch of online verloopt.”

“Maar wij hebben het inloopspreekuur niet geheel afgeschaft”, zegt Waal. “Naar aanleiding van een motie die door de Tweede Kamer is aangenomen en de onrust die er leefde hebben wij besloten in alle dertig vestigingen een – beperkt − inloopspreekuur te behouden. Dit is nu bij tien vestigingen al het geval en per 1 juni geldt dit voor alle vestigingen.”

Vogel is niet bepaald te spreken over deze tegemoetkoming door het Juridisch Loket: “Als je een dagelijks inloopspreekuur laat verdwijnen en vervangt door een inloopspreekuur van een of twee keer per week, voor twee uurtjes, dan kun je toch niet betogen dat je werkelijk een oplossing biedt? Dan zet je de deur alleen maar op een heel klein kiertje. En daar kunnen maar een paar mensen doorheen.” Waal is optimistischer: “Gisteren heeft het inloopspreekuur nieuwe stijl voor het eerst plaatsgevonden. In Rotterdam bijvoorbeeld zagen we dat dit goed verliep. De toestroom was niet dusdanig groot dat mensen niet geholpen konden worden. En wie binnen de twee uur dat het spreekuur duurt binnen is komt ook daadwerkelijk aan de beurt. Die garantie geven we.”

De VSAN is vooral bezorgd over het sluiten van de balies, omdat zij meent dat het alternatief − een telefonisch of online advies − voor een grote groep rechtzoekenden die zich tot het Juridisch Loket wenden niet geschikt is. Daar komt bij dat de beltarieven zijn verhoogd. De VSAN heeft haar angst hierover op 10 april jl. uitgesproken in een open brief aan het Juridisch Loket. Het 0900-nummer kost nu € 0,25 per minuut met een maximum van € 12,50. Een maximum dat vanwege de wachtrijen vaak gehaald wordt, aldus Vogel. “De meeste rechtzoekenden die bij het Juridisch Loket terechtkomen moeten het doen met minimale financiële middelen. Voor hen is € 12,50 een hoop geld.” Een oneigenlijke discussie, vindt echter Waal. “Dat 0900-nummer heeft het Juridisch Loket al jaren. En nu opeens valt iedereen daarover.”

Een bijkomend probleem is volgens Vogel dat rechtzoekenden die een deel van de eigen bijdrage voor gefinancierde rechtsbijstand willen terugkrijgen dit alleen kunnen doen met een ‘diagnosedocument’ van het Juridisch Loket. “En dan zijn ze dus een deel van die vergoeding alweer kwijt aan belkosten.” Ook benadrukt Vogel dat veel rechtzoekenden – vanwege een taalachterstand of een (lichte) verstandelijke beperking – niet goed uit de voeten kunnen met een telefonisch of online consult. Of ze hebben een mobiele telefoon waarop 0900-nummers geblokkeerd zijn. “Voor deze groep mensen was even binnenlopen een uitkomst.”

Waal geeft aan dat de komende tijd gemonitord gaat worden of de veranderingen bij het Juridisch Loket het gewenste effect sorteren. Er zal vooral goed gekeken worden of bepaalde groepen rechtzoekenden zich niet meer bij het Juridisch Loket melden en of er dus sprake is van de gevreesde ‘vraaguitval’. Zijn eerste gevoel is echter positief. “Maar we kunnen hier na de zomer pas echt iets zinnigs over zeggen.” Waal benadrukt dat de veranderingen bij het Juridisch Loket in een bredere trend passen. “Huisartsen hebben ook vaak geen inloopspreekuur meer.”

De VSAN vreest dat het Juridisch Loket een lege huls is geworden en heeft er weinig vertrouwen in dat het tij in de nabije toekomst nog gaat keren. Vogel: “Vaak wordt er dan geschermd met statistieken waaruit zou blijken dat het allemaal wel meevalt. De ‘afvinkcultuur’ noem ik dat. Maar dit soort dingen kun je niet in statistieken vangen.” De sociale advocatuur bezint zich alvast op alternatieven voor het Juridisch Loket. “Ik kan hier inhoudelijk nog weinig over zeggen, maar er worden zeker al gesprekken gevoerd. Binnenkort hoort u meer.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven