En weer een legaltech startup: gisteren ging het ‘virtuele advocatenkantoor’ HelloLaw online. HelloLaw is de voortzetting, met andere middelen, van JuroFoon.
JuroFoon ging in 1999 in Maastricht van start, een dienst die tegen betaling juridisch advies aan de telefoon gaf. In de afgelopen achttien jaar handelde JuroFoon naar eigen zeggen 300 duizend zaken ‘met succes’ af. Net voor het weekend werd JuroFoon omgezet in HelloLaw, dat vanaf dag één al claimt 13.600 tevreden klanten te hebben – klanten van Jurofoon dus. Op de website, die maar matig werkt, verontschuldigt HelloLaw zich al: van een ‘echte’ startup is geen sprake want ze zijn al een ‘tikkeltje’ ouder.
Bellen over juridische problemen kan nog steeds met HelloLaw, en dat telefoontje is zelfs gratis. Daarvoor moet wel een jaarabonnement worden afgesloten van 55 euro. Dan kunnen vragen worden voorgelegd over werk, consumentenzaken, bestuursrecht, familiekwesties, wonen en reizen. Ondernemers betalen zo’n twintig euro per maand voor het abonnement. Voor dat bedrag kan onbeperkt juridisch advies via de telefoon of chat worden verkregen. Een team van 25 juristen staat klaar om deze vragen te beantwoorden.
Voor wie een steviger advies van een advocaat wil, kan daar via de online marktplaats van HelloLaw aan komen. Het ‘virtuele advocatenkantoor’ van HelloLaw telt naar eigen zeggen 435 advocaten (de HelloLawyers), die ieder 20 euro per maand betalen om klussen te krijgen. “Als advocaten zich voor een vast bedrag aanbieden, is dat volgens de Orde van Advocaten toegestaan”, zegt persvoorlichter Remco Janssen. Particulieren en ondernemers met een abonnement krijgen een korting van 15 procent of meer op het uurtarief van deze advocaten. Opdrachtgevers moeten wel binnen vijf dagen betalen, anders zijn ze direct 1 procent rente per maand verschuldigd, aldus de strenge algemene voorwaarden.
Het platform geeft via een quick check (99 euro) vooraf inzicht in de kosten en de slagingskans van een procedure. Verder zegt HelloLaw te beschikken over 14 duizend artikelen en documenten met juridische kennis en achtergrondinformatie. Deze zijn nog niet te raadplegen. “De omzetting van deze stukken onder JuroFoon naar HelloLaw duurt eventjes”, verklaart persvoorlichter Janssen.
Bij HelloLaw werken in Maastricht 40 mensen en in Keulen nog eens 25. Die laatste houden zich vooral bezig met de technische en zakelijke kant.