Wat doet een recruitment marketing bureau eigenlijk?

De arbeidsmarkt is krap en de concurrentie om talent is groot. Hierdoor is het een uitdaging om goed personeel te vinden. Met het plaatsen van een simpele vacaturetekst op een vacaturesite red je het meestal niet meer. Vandaar dat steeds meer bedrijven een recruitment marketing bureau inschakelen. Heb je hier nog niet eerder mee gewerkt? Dan wil je eerst weten wat zo’n partij doet. In deze tekst leggen wij het je uit.

Delen:

Wat is recruitment marketing?

Voordat we verder ingaan op de werkzaamheden van een recruitment marketing bureau, moet je eerst weten wat recruitment marketing is. Kort door de bocht is het een strategie die zich richt op het vinden van de perfecte kandidaat in plaats van het simpelweg invullen van een vacature. In plaats van af te wachten worden vacatures actief gepromoot. De focus ligt hierbij vooral op de lange termijn. Naast het werven van personeel wordt er bij recruitment marketing ook veel aandacht besteed aan het binden en behouden van mensen.

Employer brand neerzetten

Nu je weet wat recruitment marketing is, wordt het tijd om de werkzaamheden uit te lichten. Om te beginnen helpt een recruitment agency bedrijven om een sterk werkgeversmerk te bouwen. Het idee hiervan is dat potentiële kandidaten niet alleen de vacature zelf zien, maar ook het bedrijf erachter. Er wordt bijvoorbeeld een inkijkje gegeven in de bedrijfscultuur en er is aandacht voor zaken als secundaire arbeidsvoorwaarden en toekomstperspectief.

Vacatures slim in de markt zetten

Heb je een vacature? Grote kans dat je deze promoot via verschillende vacaturesites. Je denkt misschien dat dit voldoende is, maar helaas blijven de sollicitaties vaak uit. Een recruitment marketing bureau helpt je om dit te voorkomen. Zij zetten vacatures slim in de markt door gebruik te maken van data. Ze zoeken uit waar je doelgroep vooral actief is en promoten de vacature vervolgens op geschikte platformen. Daarnaast wacht zo’n bureau niet af, maar benadert het mensen juist actief.

Data en inzichten benutten

De werkwijze van een recruitment marketing bureau is geen nattevingerwerk. Hun werkwijze is namelijk voor een groot deel gebaseerd op data. Het voordeel hiervan is dat ze kunnen meten welke campagnes goed scoren en waar in het proces kandidaten afhaken. Hierdoor kunnen ze tussentijds bijsturen als dat nodig is, zodat de kans op succes vergroot wordt. Ze maken bovendien slim gebruik van het budget dat beschikbaar is. Dit zorgt voor een maximaal bereik en dat vergroot de kans op het vinden van nieuw personeel.

Het verschil met traditionele werving

Naast een recruitment marketing bureau kun je ook een traditioneel bureau inschakelen voor werving en selectie. Er zit alleen nogal wat verschil in de werkwijze. Een recruitment marketing bureau combineert marketing en recruitment, terwijl een traditioneel bureau zich enkel richt op recruitment. Daarnaast begrijpt een recruitment marketing bureau als geen ander hoe jij je als bedrijf kunt onderscheiden in een krappe arbeidsmarkt. Ze helpen je bovendien met het neerzetten van een werkgeversmerk. Dit maakt nieuw personeel werven in de toekomst makkelijker en het helpt bestaand personeel te behouden.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven