Zorgen om rechterlijke macht Europa, Nederland moet meer digitaliseren

De Europese Commissie uit in het jaarlijkse Rule of Law Report haar zorgen over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht in enkele lidstaten. Het gaat dan vooral om de invloed bij het benoemen en ontslaan van rechters, en of een openbaar ministerie geheel zelfstandig onderzoeken mag beginnen. Nederland loopt achter met de digitalisering van rechterlijke procedures.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Zorgen om rechterlijke macht Europa, Nederland moet meer digitaliseren - Mr. online
Nederland moet aan de slag met verdere digitalisering van de rechtspraak (beeld: Depositphotos)

De Commissie heeft al jaren ruzie met Polen en Hongarije. Daar houdt de politiek zich al lang bezig met de rechterlijke macht. Die landen staan, net als Bulgarije, onder verscherpt toezicht. Er zijn ook zorgen over Roemenië, Malta, Slowakije, Slovenië, Letland, Tsjechië en in mindere mate Cyprus, Litouwen, Oostenrijk, Ierland, Spanje en Griekenland. Zelfs Duitsland en Denemarken krijgen een tik: ze moeten meer middelen uittrekken voor rechters en het OM. Luxemburg moet werk maken van het aanpakken van economische criminaliteit. Nederland moet, net als een aantal andere lidstaten, aan de slag met het digitaliseren van het werk van de rechtbanken.

Corruptie

De corruptie wordt over de hele linie iets positiever aangepakt, maar dat kan nog beter. Zo zijn er in Tsjechië en Roemenië nog te veel snijvlakken tussen politiek en corruptieonderzoeken. Nederland moet van de Commissie aan de slag om de transparantie rond nevenactiviteiten van politici te verbeteren en regels te maken tegen de draaideur-lobby van oud-politici. De Commissie adviseert een afkoelingsperiode van twee jaar, na hun aftreden. Op dat punt staat Nederland overigens niet alleen.

Digitalisering

Over het algemeen heeft de rechtspraak in Nederland een hoge mate van onafhankelijkheid. De kwaliteit van de rechtspraak kan wel omhoog, vooral door meer in te zetten op digitalisering. Zo kunnen meer uitspraken online worden gezet en moeten er digitale oplossingen komen voor rechterlijke procedures. Ook vraagt de Commissie zich af of de benoeming van leden van de Hoge Raad en de Raad voor de rechtspraak niet transparanter kan. Voor ministers en staatssecretarissen moeten betere protocollen komen over het aannemen van geschenken, nevenactiviteiten en lobbywerk. Dat alles moet beter worden gemonitord en, bij overtreding van de regels, gesanctioneerd.

Positief

Ondanks alle kritische noten die de Commissie kraakt, ziet de Commissie dat veel lidstaten vorderingen maken op programma’s om op al die vlakken de rechtsstaat te versterken. Ook Nederland: een van de minst corrupte landen van de EU, grote mate van persvrijheid, achterstanden van zaken door de coronapandemie zijn mooi ingelopen. De Wet open overheid krijgt in het document extra aandacht, dat vindt de Commissie een goede ontwikkeling. Ook wordt de kinderopvangtoeslagenaffaire genoemd. Maar dan niet de fouten, wel de plannen om dit in de toekomst te voorkomen.

Klik hier voor het hele rapport.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top