Carene van Vliet (Delissen Martens Advocaten, Sportlaan): “Eerlijk gezegd hadden wij ingeschat dat de overlast groot zou zijn. Vanaf half april is de weg die naar ons kantoor leidt afgesloten in verband met de uitbouw van het World Forum aan de Eisenhowerlaan. Wij hebben alternatieve routes onder onze handtekening in de mail gezet en personeel gewaarschuwd dat de reistijd zou oplopen. Halverwege mei moesten we constateren dat we eigenlijk vrij weinig hinder ondervonden. De omleidingen zijn kort, en de verwachte enorme drukte is uitgebleven. Misschien juichen wij te vroeg, maar vooralsnog blijft kantoor goed bereikbaar. Natuurlijk zal het in de dagen rondom de top anders zijn, maar dat is een beperkt aantal dagen.”
Majory Brech (Brech Familierecht, Eisenhowerlaan): “Ik moet nu omrijden om mijn kantoor te bereiken en cliënten dus ook. Door de omleiding is het vaak druk en duurt het langer om op de bestemming te komen. Ik waarschuw cliënten wel voor de omleiding. Onder mijn mails staat standaard een tekst waarin ik wijs op wegomleidingen en afsluitingen, en ik verwijs naar de website van de gemeente Den Haag over de ‘bereikbaarheid’. In de week van de NAVO-top is mijn kantoor onbereikbaar in verband met veiligheidsrestricties. Die week ben ik ‘gedwongen’ op vakantie.”
Willem de Vries (WDVLegal): “Sinds enkele jaren heb ik mijn inmiddels eenmanskantoor aan huis. Ik ervaar tot dusverre weinig overlast. Besprekingen gaan doorgaans via Teams of Zoom en tot dusverre valt alles qua files nogal mee doordat via de Eisenhowerlaan ook met de auto vrij goed uit het Statenkwartier kan worden gekomen. Met de fiets is er al helemaal geen probleem. Hoe het de dagen rond de top zal gaan, valt natuurlijk nog te bezien. Ik heb ervoor gekozen die week ‘maar’ naar Zuid- Frankrijk te gaan, van waaruit de praktijk ook goed kan worden doorgezet.”
Wouter Alt (Alt Kam Boer Advocaten, Statenlaan): “Ik weet niet hoe het zal zijn tijdens de bewuste dagen, maar op dit moment (eind mei) is alleen een stuk weg bij het World Forum afgesloten. Dat levert voor ons in de wijk en dus ook voor ons kantoor nog weinig problemen op omdat we eenvoudig via de Eisenhowerlaan de wijk uit kunnen.”

Sieta Autar-Matawlie (GMW Advocaten, Scheveningseweg): “Ons kantoor bevindt zich vlakbij de locatie van de NAVO-top, waardoor wij nu al enige gevolgen merken van de voorbereidingen: verhoogde veiligheidsmaatregelen, extra controles en een toename van verkeersdrukte. Om de impact hiervan te minimaliseren hebben we verschillende maatregelen getroffen. Zo hanteren we flexibele werkuren en stimuleren we digitale vergaderopties om fysieke verplaatsingen te beperken. Daarnaast coördineren we proactief onze interne logistiek en onderhouden we nauw contact met relevante instanties om op de hoogte te blijven van mobiliteitsaanpassingen. We hebben besloten dat, hoewel ons kantoor op vrijdag 20 juni open zal zijn, het beter is om derden – zoals cliënten en leveranciers – vooraf te informeren dat ons kantoor dan niet goed bereikbaar zal zijn. Vanaf maandag 23 juni 18.00 uur tot en met woensdag 25 juni kan het zijn dat ons kantoor volledig onbereikbaar is, ook voor onze eigen medewerkers. Tussen 20 tot en met 25 juni plannen wij geen afspraken op kantoor, aangezien de omstandigheden daar mogelijk niet geschikt voor zijn. Ondanks de praktische uitdagingen die deze periode meebrengt, erkennen wij de cruciale rol van de NAVO-top.”
Erik Scheers (Scheers Advocatuur, Johan de Wittlaan): “De overlast van de NAVO-top betekent voor mijn kantoor dat we gedurende ongeveer vier maanden slechter bereikbaar zijn en een week helemaal niet. Het is nog onduidelijk wat er die week gebeurt met de postbezorging. Voor die periode maak ik dan ook gebruik van de post-doorzendservice. Ook is het nog geheel onduidelijk of er iets van compensatie plaatsvindt.”
Majory Brech heeft de compensatieregeling van de Rijksoverheid erop nageslagen. Daarin staat: U heeft recht op compensatie van de overheid als:
- Uw schade de drempel voor het normaal maatschappelijk (ondernemers)risico overstijgt;
- U onevenredig zwaar getroffen wordt in vergelijking met anderen;
- U deze schade niet had kunnen voorzien of voorkomen;
- Uw schade niet al op een andere manier is verzekerd.
Er staat ook: ‘Een deel van deze schade is altijd voor uw eigen rekening. Dit heet het ‘normaal maatschappelijk risico’. Brech: “Compensatie kan pas achteraf worden gevraagd. Ik vrees dat ik niet aan de voorwaarden voldoe omdat ik door thuiswerken en plannen van afspraken buiten die dagen omheen kan werken.”
Malou Vié (Vié Laurier Advocaten, Prins Mauritslaan): “Wij ondervinden ook overlast van de NAVO-top. Al sinds april is de hoofdweg afgesloten (Johan de Wittlaan) afgesloten, waardoor ik elke ochtend heen en avond terug ongeveer vijftien minuten extra reistijd heb. De stoplichten lijken nog te zijn afgesteld op de oude situatie, terwijl er nu veel meer verkeer door eenbaansweggetjes moet en dat zorgt voor grote opstoppingen. Daarnaast hebben we bericht gekregen dat het gebied tussen 21 juni en 25 juni hermetisch wordt afgesloten. Ons kantoor ligt precies naast de grens, dus in theorie kunnen we nog het kantoor in. Alleen: ik woon in Delft, waardoor ik dus niet via de kant van de A12 richting kantoor kan. Ook wordt de A4 afgesloten. Dit zal voor nog meer vertraging zorgen, omdat je dus eerst helemaal naar de andere kant van Den Haag moet rijden via Westland. Ik ben van plan die week thuis te werken en geen besprekingen of afspraken in te plannen. De rechtbank is wel gewoon open en ik heb ook zittingen staan, dus dat maakt het wel lastig. Mijn kantoorgenote woont in Den Haag, dus zij heeft minder verkeerslast. Zij zal echter niet naar kantoor komen in verband met de mogelijke dreiging van een bomaanslag en de verwachte drukte.”
Carolien Noorduyn (Summit Advocaten, Statenlaan): “We ondervinden al sinds half april hinder van de NAVO-top, omdat de doorgaande weg naar dat deel van de stad waar ons kantoor is gevestigd is afgesloten. De enige andere route naar ons kantoor loopt via Scheveningen en die staat sindsdien bijna altijd vast. Deze doorgaande weg blijft nog dicht tot begin augustus. In de week zelf zullen we ons kantoor vermoedelijk helemaal niet kunnen bereiken en moet iedereen vanuit huis werken en kunnen we geen klanten ontvangen.”
Ben Beelaard (Beelaard Breetveld Advocaten, Johan van Oldenbarneveltlaan): “Ons kantoor zal niet helemaal dicht gaan. De meeste advocaten werken thuis, degenen die met de fiets kunnen komen, werken indien mogelijk wel op kantoor. Overlast is er op dit moment alleen in het verkeer: het duurt ongeveer tien tot vijftien minuten langer om het kantoor te bereiken. Tijdens de NAVO-top zal het kantoor alleen per fiets of lopend bereikbaar zijn. Er is geen compensatie aangeboden en ik verwacht ook niet dat dit zal gebeuren. Onze schade is overigens beperkt. Er is vooral enige overlast door de wegafsluiting.”

Rechtbank Den Haag (Prins Clauslaan): “De gemeente verwacht in beperkte mate gevolgen voor de bereikbaarheid van het Paleis van Justitie. De route naar het Paleis blijft in normaal bedrijf. Reguliere zittingen kunnen doorgang vinden. Uiteraard kan er wel hinder ontstaan door omleidingen in andere delen van de stad. Voor het vervoer van gedetineerden verwacht DV&O geen problemen, omdat de wegen van en naar de rechtbank vrij zullen worden gehouden. De politie zet in deze periode gehechten vast op andere locaties. Zo wordt voorkomen dat er problemen ontstaan bij het vervoer van het hoofdbureau naar de rechtbank, en andersom. In de week van 23 juni worden geen (grote) risicozittingen gepland om inzet van extra politie te voorkomen. Als aanwezigheid op kantoor tijdens de NAVO-top niet noodzakelijk is, kunnen medewerkers in overleg met de leidinggevende thuiswerken.”
Raad van State (Kneuterdijk): “Op 23, 24 en 25 juni zijn er geen zittingen van de Afdeling bestuursrechtspraak. Op 25 juni gaat de wekelijkse vergadering van de Afdeling advisering niet door. Er zijn in de week van de NAVO-top ook geen evenementen of bijeenkomsten bij de Raad van State. Tijdens de NAVO-top gaat ons werk natuurlijk wel gewoon door. Het gebouw is gewoon open, maar medewerkers wordt wel geadviseerd om van 23 juni tot en met 25 juni thuis te werken. Onze voorzieningen daarvoor zijn uitstekend. Uiteraard zijn er nog wel voldoende collega’s die dagen fysiek aanwezig om ervoor te zorgen dat de primaire processen gewoon doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen, verwerken en verzenden van alle poststukken. Ook onze uitspraken en adviezen worden in die week gewoon op de vaste momenten en op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt en gepubliceerd.”
Olaf Diels (Diep Advocaten, Eisenhowerlaan): “Het gaat om overlast tussen aanhalingstekens (vooralsnog…). We fietsen of lopen naar kantoor, we rijden wat om, we informeren bezoekende cliënten, er staat wat meer file voor deur. Er bestaan grotere actuele problemen. En als de officiële wapenspreuk van onze stad ‘Vrede en Recht’ is, dan kan nu een beetje blijken dat het meer is dan ‘window dressing’ of holle stadsmarketing. Laten we vooral hopen dat de NAVO-top wat aan ‘vrede en recht’ bijdraagt.”